13 tydzień ciąży -
kalendarz ciąży

Dowiedz się, jak przebiega ciąża tydzień po tygodniu. Sprawdź, jak zmieniasz się Ty i Twój maluszek.  Poznaj najczęstsze dolegliwości ciążowe i skuteczne sposoby radzenia sobie z nimi. 

I TRYMESTR
13

Tydzień ciąży

Twoje dziecko

Teraz maluszek rośnie w zawrotnym tempie. Waży około 13-20 g i mierzy od 65 do 80 mm – to długość przeciętnej limonki.

Organy i tkanki, które ukształtowały się w pierwszym trymestrze, zaczynają się rozwijać. Nerki, które początkowo stanowiły część pępowiny, znalazły swoje miejsce w jamie brzusznej.

Język i struny głosowe są już gotowe do solówki przy porodzie, a oczy przesuwają się coraz bliżej siebie.

Uszy są na właściwym miejscu, a głowa ma wielkość połowy całego ciała (w chwili urodzenia będzie stanowić ¼ ciała).

Zobacz jak prawidłowo dbać o formę w ciąży - przeczytaj artykuł: Ćwicz, jedz, relaksuj się – zadbaj o formę w ciąży!

Twoje ciało

Twoja macica znajduje się w dolnej części brzucha. W miarę powiększania się zajmie ona całą jamę miednicy, rozszerzając się na wszystkie strony.

Ból brzucha w ciąży nie zawsze musi być powodem do niepokoju. Dowiedz się, co może oznaczać ból brzucha w ciąży - przeczytaj artykuł: Bóle brzucha w ciąży - czy zawsze oznaczają problemy?

Idealny moment

To dobry czas, by zastanowić się nad wyborem szkoły rodzenia. Skonsultuj się w tej sprawie z lekarzem prowadzącym ciążę, a wybór konkretnej placówki dodatkowo omów z koleżankami, które są już matkami lub sprawdź opinie w internecie.

Zdrowie

Nie wyobrażasz sobie poranka bez kawy? Nie ma w tym nic złego, o ile poprzestaniesz na jednej lub dwóch filiżankach słabej kawy dziennie.

Nadmiar kofeiny może odwodnić organizm i wypłukiwać wapń, który jest budulcem kości i zębów, więc jest niezbędny dla Twojego dziecka.

Pamiętaj, że kofeina znajduje się także w gazowanych napojach, jak cola oraz w herbacie.

Jaką rolę odgrywają składniki mineralne podczas ciąży - przeczytaj artykuł: Składniki mineralne dla kobiet w ciąży: co i kiedy przyjmować?

Ćwiczenia

Masz poczucie, że Twój organizm inaczej niż do tej pory reaguje na zmianę temperatury? Pomimo chłodu na zewnątrz jest Ci ciągle ciepło? To możliwe, dlatego ubieraj się na cebulkę, by w każdej chwili móc czuć się komfortowo. Staraj się również nosić ubrania z naturalnych tkanin, które nie podrażnią Twojej skóry.

Jeśli ćwiczysz skonsultuj z lekarzem i trenerem, jak ma wyglądać Twój plan ćwiczeń, by przynosił Ci korzyść i nie zagrażał dziecku.

Na pewno powinnaś zrezygnować z czynności, które wymuszają gwałtowny wydech przy zamkniętych ustach i nozdrzach (np. podczas podnoszenia ciężarów), może to spowodować niebezpieczny wzrost ciśnienia krwi.

Poznaj najodpowiedniejsze ćwiczenia dla kobiet w ciąży - przeczytaj artykuł: Chcesz zachować dobrą formę? Poznaj ćwiczenia w ciąży

Bliskość

Praktyczna porada: przygotuj się na to, że przewidywany termin porodu może się zmienić: poród może nastąpić wcześniej niż planujesz lub może się opóźnić. 

Skutki stresów odczuwanych przez ciężarną odbijają się również na dziecku - dowiedz się więcej i przeczytaj artykuł: Stres w ciąży - dlaczego szkodzi?

Przydatne porady bezpośrednio na e-mail

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający zamówienie przydatnych porad od BebiKlubu. Kliknij w ten link, aby potwierdzić ich zamówienie.

Logowanie
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.