18 tydzień ciąży -
kalendarz ciąży

Dowiedz się, jak przebiega ciąża tydzień po tygodniu. Sprawdź, jak zmieniasz się Ty i Twój maluszek.  Poznaj najczęstsze dolegliwości ciążowe i skuteczne sposoby radzenia sobie z nimi. 

II TRYMESTR
18

Tydzień ciąży

Twoje dziecko

Dziecko ma już około 16 cm długości (z wyprostowanymi nóżkami – około 25 cm) i waży nieco ponad 150 g – wielkością może przypominać dużego ziemniaka.

Towarzyszy mu kojący odgłos bicia Twojego serca i szum płynącej krwi, ale zaczyna też odróżniać dźwięki dochodzące z zewnątrz. Przedostają się one przez kosteczki słuchowe tworzące ucho do kształtującego się mózgu.

Rozwija się także zmysł wzroku, siatkówki stają się coraz bardziej wrażliwe na światło - kiedy staniesz w pełnym słońcu, dziecko dostrzeże już czerwony poblask.

Maluch może się popisać także innymi umiejętnościami, takimi jak: ziewanie, połykanie, ssanie, czkanie i robienie min.

Sprawdź, dlaczego należy suplementować kwas foliowy - przeczytaj artykuł: Kwas foliowy - dlaczego jest tak ważny w ciąży?

Twoje ciało

Twoja macica wielkością przypomina w tej chwili mały melon i leży tuż poniżej pępka.

Wciąż będzie rosła, przesuwając Twój środek ciężkości, więc możesz odczuwać lekkie zachwiania równowagi.

Ponadto wzmożone wydzielanie hormonu zwanego relaksyną powoduje rozluźnienie mięśni, a to może wpłynąć na lekkie skrzywienie sylwetki i obciążenie krzyża.

Sprawdź, co warto zrobić w czasie ciąży - przeczytaj artykuł: Jak dbać o dobrą formę w ciąży?

Idealny moment

Zachęcamy Cię do zachowania rozwagi podczas robienia zakupów – nie kupuj ubrań ciążowych, do których nie jesteś przekonana. Lepiej mieć kilka ciążowych strojów, w których będziesz czuć się dobrze i komfortowo niż wiele ubrań, których nie będziesz chciała nosić.

Nie bój się, jeśli poczujesz ostry ból biegnący od górnej części macicy do kości łonowej.

To może być efekt rozciągania się wiązadeł w celu utrzymania rosnącego ciężaru łona.

Ból przejdzie, gdy położysz się na lewym boku z poduszką pod brzuchem – jeśli po chwili nie przejdzie, skonsultuj się z lekarzem lub położną.

Dowiedz się, co może oznaczać ból brzucha w ciąży - przeczytaj artykuł: Bóle brzucha w ciąży - czy zawsze oznaczają problemy?

 

Zdrowie

Pamiętaj, żeby dokładnie gotować lub smażyć potrawy, aby wyeliminować z nich wszelkie pasożyty i bakterie, które mogłyby zagrozić zdrowiu Twojego dziecka.

Trzymaj się z daleka od surowych ryb, owoców morza czy tatara. Mięso takich ryb jak rekin czy miecznik powinno całkowicie zniknąć z menu, gdyż, jak stwierdzono, zawiera ono metylortęć, która może niekorzystnie wpłynąć na rozwój mózgu dziecka.

Specjaliści proponują także, by ograniczyć spożycie tuńczyka białego z puszki.

Zobacz czego jeszcze nie możesz jeść w ciąży - przeczytaj artykuł: Czego nie jeść w ciąży - tych produktów unikaj

Ćwiczenia

Jeśli nie uprawiałaś dotąd żadnych ćwiczeń, wciąż nie jest za późno, żeby zacząć.

Ćwiczenia dodadzą Ci animuszu, złagodzą stres i wzmocnią mięśnie brzucha. Zanim jednak wybierzesz się na salę lub do siłowni, skonsultuj się z lekarzem. Najlepszym rozwiązaniem mogą być mało forsowne, nieobciążające stawów ćwiczenia, takie jak spacery, pływanie czy joga dla kobiet w ciąży.

Zobacz jakie ćwiczenia wybierać w czasie ciąży - przeczytaj artykuł: Chcesz zachować dobrą formę? Poznaj ćwiczenia w ciąży

Bliskość

Nie pozwól, żeby poróżniły Was kwestie finansowe. Owszem, dziecko może nieco nadwyrężyć domowy budżet, ale jeśli dobrze zaplanujecie przyszłość, poczujecie się bezpieczniej i razem zaczniecie pracować nad osiągnięciem wspólnych celów.

Skutki stresów odczuwanych przez ciężarną odbijają się również na dziecku - dowiedz się więcej i przeczytaj artykuł: Stres w ciąży - dlaczego szkodzi?

Przydatne porady bezpośrednio na e-mail

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający zamówienie przydatnych porad od BebiKlubu. Kliknij w ten link, aby potwierdzić ich zamówienie.

Logowanie
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.