16 tydzień ciąży -
kalendarz ciąży

Dowiedz się, jak przebiega ciąża tydzień po tygodniu. Sprawdź, jak zmieniasz się Ty i Twój maluszek.  Poznaj najczęstsze dolegliwości ciążowe i skuteczne sposoby radzenia sobie z nimi. 

II TRYMESTR
16

Tydzień ciąży

Twoje dziecko

To już koniec czwartego miesiąca.

Twoje dziecko waży teraz ok. 80 g i mierzy od 10 do 12 cm. Kopie nóżkami, które są znacznie dłuższe niż kończyny górne. Wymachuje rączkami, bujając się w oceanie – o objętości ok. ¼ litra – utworzonym przez płyn owodniowy.

Zaczynasz już powoli wyczuwać ruchy dziecka. Częste określenie pierwszych doznań, to "trzepot skrzydeł motyla". Jeśli nie jesteś pewna czy masz takie odczucia, nie martw się, szczególnie przy pierwszym dziecku ruchy stają się wyraźnie odczuwalne od 24. - 26. tygodnia.

Twoje ciało

Przybierasz na wadze.

W Twoich żyłach krąży więcej krwi, zwiększa się objętość płynu owodniowego, powiększają się piersi, macica i łożysko.

Ciąża może być wciąż niewidoczna. Poczekaj jeszcze kilka tygodni a dla wszystkich stanie się jasne, że spodziewasz się dziecka.

Idealny moment

Zrób coś dla siebie!

Codziennie rano zafunduj sobie 20-minutowy ciepły prysznic. Parowe kąpiele i nawilżacze powietrza pomogą udrożnić zatoki, na które często skarżą się panie w ciąży. Uważaj jednak na ich temperaturę, zbyt gorące mogą szkodzić.

Przyczyną nieustającego kataru jest silniejsze ukrwienie śluzówki, powodujące jej obrzęk. Dolegliwość złagodzi sól fizjologiczna, albo krople przeznaczone dla przyszłych mam.

Zdrowie

Cierpisz na bóle głowy?

Nie stosuj aspiryny i ibuprofenu, bo mogą zaburzyć rozwój dziecka. Zwracaj uwagę na skład ewentualnie używanego leku, zwłaszcza, że niektóre leki mają skład złożony. Dozwolonym dla kobiet w ciąży środkiem przeciwbólowym jest acetaminofen (paracetamol).

Dowiedz się ja radzić sobie z bólem głowy w ciąży - przeczytaj artykuł: Zgaga, ból brzucha, ból głowy w ciąży – poznaj ciążowe dolegliwości

Ćwiczenia

Wyprostuj się!

Rosnąca macica i powiększające się piersi powodują przesunięcie środka ciężkości ciała, przyczyniając się do zwiększenia wygięcia kręgosłupa i dodatkowego obciążenia pleców.

Bardzo ważne jest utrzymanie odpowiedniej postawy, zwłaszcza podczas ćwiczeń. Wyobrażaj sobie, że coś ciągnie czubek Twojej głowy w kierunku sufitu. W efekcie automatycznie wyprostujesz szyję, uniesiesz ramiona, wciągniesz brzuch i napniesz pośladki.

Bliskość

Pozwól partnerowi choć odrobinę poczuć, jak to jest - być w ciąży. Zachęć go, by odstawił alkohol i zaczął się odżywiać równie zdrowo jak Ty sama.

Gdy dziecko przyjdzie na świat, Twoja druga połowa będzie zdrowsza a może przy okazji również szczuplejsza!

Przydatne porady bezpośrednio na e-mail

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający zamówienie przydatnych porad od BebiKlubu. Kliknij w ten link, aby potwierdzić ich zamówienie.

Logowanie
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.