Dieta w ciąży – co powinna jeść przyszła mama?

Przeczytaj później Usuń z czytelni
5/ 5

Dieta w ciąży ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka i jego zdrowia w przyszłości. To czas, w którym należy zwracać szczególną uwagę na regularność i zbilansowanie posiłków. Jakie są zasady prawidłowego odżywiania w czasie ciąży i jakich produktów nie może zabraknąć w codziennym jadłospisie kobiety w ciąży?

Właśnie teraz zaczyna się 1000 pierwszych dni życia Twojego dziecka, podczas których maluszek intensywnie się rozwija, dojrzewa jego układ pokarmowy i programuje się metabolizm. To, jak odżywiasz się już na etapie ciąży ma wpływ na obecne i przyszłe zdrowie dziecka.

Dieta w ciąży

Pamiętaj, że będąc w ciąży przybierasz na masie ciała, a nie tyjesz.

Jadłospis przyszłej mamy powinien zawierać niezbędne składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne, dlatego bardzo ważne jest uwzględnienie w nim wszystkich grup produktów spożywczych. Na talerzu powinny znaleźć się produkty zbożowe, mleko i produkty mleczne, mięso, warzywa, owoce, jaja, ryby i zdrowe tłuszcze. Prawidłowa dieta ciężarnej to przede wszystkim regularność i zbilansowanie posiłków. Pamiętaj, że już w I trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię wzrasta  w stosunku do okresu przed ciążą (+85 kcal).  W kolejnych trymestrach zapotrzebowanie na energię nadal rośnie. W II trymestrze zapotrzebowanie energetyczne wzrasta o 285 kcal, natomiast w III trymestrze dieta powinna być bogatsza o 475 kcal w stosunku do okresu przed ciążą. Zdrowa i zbilansowana dieta w ciąży wspiera zdrowie Twoje i dziecka, pozwoli też szybciej wrócić do formy po porodzie.

Zwiększenie masy ciała w czasie ciąży wiąże się z licznymi procesami, które zachodzą w organizmie kobiety. Zapas tłuszczu, gromadzący się w tym czasie, to tylko część „dodatkowych kilogramów” – jest to tzw. magazyn energii, z którego będziesz czerpała np. podczas karmienia piersią.

Zbilansowana dieta w ciąży powinna zawierać przede wszystkim dobrej jakości produkty białkowe (dobrej jakości mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych), węglowodany złożone oraz tłuszcze nienasycone. Istotne są również składniki mineralne i witaminy takie jak: magnez, wapń, żelazo, cynk, jod oraz witaminy: A, D, C, E, witaminy grupy B oraz kwas foliowy.

10 zasad prawidłowej diety w ciąży

Jedz regularnie, najlepiej 5 posiłków dziennie, co 3-4 godziny. Regularne posiłki pomogą opanować poranne nudności i ograniczyć napady głodu.

Jedz warzywa lub owoce do każdego posiłku, błonnik pokarmowy pozwoli uniknąć nieprzyjemnych zaparć. Skropienie oliwą warzyw i owoców pozwoli na lepsze wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczu do organizmu. W II i III trymestrze jedz ok. 400 g warzyw i 400 g owoców dziennie. Pamiętaj, o urozmaiceniu.

  • Jedz dla dwojga, nie za dwoje.
  • Zacznij dzień od obfitego śniadania, najlepiej bogatego w produkty białkowe i węglowodany złożone.
  • Wybieraj zdrowe tłuszcze nienasycone, bogate w kwasy omega-3 i omega-6 tłuszcze roślinne (m.in. oliwę z oliwek, olej rzepakowy).
  • Stawiaj na zdrowe przekąski, pomiędzy posiłkami jedz warzywa, owoce lub orzechy.
  • Wybieraj produkty najwyższej jakości.
  • Pij dużo płynów około 2,3 l dziennie. Odpowiednie nawodnienie organizmu mobilizuje do pracy nerki, wspomaga oczyszczanie z toksyn i ułatwia przemianę materii. Do gaszenia pragnienia wybieraj wodę.
  • Nie zapominaj o myciu produktów, z których przygotujesz potrawy, a także dbaj o czystość naczyń  i sprzętów kuchennych, które miały kontakt z surowym mięsem, jajami i rybami.

Prawidłowa dieta w czasie ciąży powinna zapewnić zdrowie nie tylko przyszłej mamie, ale przede wszystkim rosnącemu dziecku. Zwracaj szczególną uwagę na to, co jesz i zadbaj o pełnowartościową i zbilansowaną dietę w tym szczególnym dla Ciebie okresie.

Tagi: co jeść w ciąży, dieta w ciąży,  dieta kobiety ciężarnej, co można jeść w ciąży, składniki odżywcze w ciąży

To było pomocne Dziękujemy!
Przydatne porady bezpośrednio na e-mail

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający zamówienie przydatnych porad od BebiKlubu. Kliknij w ten link, aby potwierdzić ich zamówienie.

Logowanie Lista partnerów Nutricia sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)
  • Pampers (Procter and Gamble Polska Sp. z o.o.)
  • Procter and Gamble Polska Sp. z o.o.