Dieta przyszłej mamy, czyli co jeść w ciąży?

Jadłospis w ciąży ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka i jego zdrowia w przyszłości. To czas, w którym należy zwracać szczególną uwagę na regularność i zbilansowanie posiłków. Jakie są zasady prawidłowego odżywiania w czasie ciąży i jakich produktów nie może zabraknąć w codziennym jadłospisie kobiety w ciąży?

Właśnie teraz zaczyna się 1000 pierwszych dni życia Twojego dziecka, podczas których maluszek intensywnie się rozwija, dojrzewa jego układ pokarmowy i programuje się metabolizm. To, jak odżywiasz się już na etapie ciąży ma wpływ na obecne i przyszłe zdrowie dziecka.

Dieta w ciąży

Jadłospis przyszłej mamy powinien zawierać niezbędne składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne, dlatego bardzo ważne jest uwzględnienie w nim wszystkich grup produktów spożywczych. Na talerzu powinny znaleźć się produkty zbożowe, nabiał, mięso, warzywa, owoce, jaja, ryby i zdrowe tłuszcze. Prawidłowa dieta ciężarnej to przede wszystkim regularność i zbilansowanie posiłków. Pamiętaj, że w I trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię nie zmienia się w stosunku do okresu przed ciążą. Dopiero w kolejnych trymestrach rośnie zapotrzebowanie na energię. W II trymestrze zapotrzebowanie energetyczne wzrasta o 360 kcal, natomiast w III trymestrze dieta powinna być bogatsza o 475 kcal w stosunku do okresu przed ciążą. Zdrowa i zbilansowana dieta w ciąży wspiera zdrowie Twoje i dziecka, pozwoli też szybciej wrócić do formy po porodzie.

Pamiętaj, że będąc w ciąży przybierasz na masie ciała, a nie tyjesz.
Zwiększenie masy ciała w czasie ciąży wiąże się z licznymi procesami, które zachodzą w organizmie kobiety. Zapas tłuszczu, gromadzący się w tym czasie, to tylko część „dodatkowych kilogramów” – jest to tzw. magazyn energii, z którego będziesz czerpała np. podczas karmienia piersią.

Najważniejsze składniki pokarmowe w ciąży

Zbilansowana dieta w ciąży powinna zawierać przede wszystkim dobrej jakości produkty białkowe, węglowodany złożone oraz tłuszcze nienasycone. Istotne są również także mikro- i makroskładniki jak: magnez, wapń, żelazo, cynk, jod oraz witaminy: A, D, C, E, witaminy grupy B oraz kwas foliowy.

10 zasad prawidłowej diety w ciąży

  • Jedz regularnie, najlepiej 5-6 posiłków dziennie, co 3-4 godziny. Regularne posiłki pomogą opanować poranne nudności i ograniczyć napady głodu.
  • Jedz warzywa lub owoce do każdego posiłku, błonnik pokarmowy pozwoli uniknąć nieprzyjemnych zaparć. Skropienie oliwą warzyw i owoców pozwoli na lepsze wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczu do organizmu. W II i III trymestrze jedz ok. 500 g warzyw i 400 g owoców dziennie. Pamiętaj, by nie jeść cały czas tych samych rodzajów.
  • Jedz dla dwojga, nie za dwoje, pamiętaj, że musisz dostarczyć sobie i swojemu dziecku potrzebnych witamin i składników mineralnych.
  • Jedz mniejsze posiłki, ale częściej, wpłynie to korzystnie na metabolizm, a Ty unikniesz uczucia głodu.
  • Zacznij dzień od obfitego śniadania, najlepiej bogatego w produkty białkowe i węglowodany złożone.
  • Wybieraj zdrowe tłuszcze nienasycone, wybieraj bogate w kwasy omega-3 i omega-6 tłuszcze roślinne.
  • Stawiaj na zdrowe przekąski, pomiędzy posiłkami jedz warzywa, owoce lub orzechy.
  • Wybieraj produkty najwyższej jakości. Zdrowe i pełnowartościowe produkty dostarczą cennych witamin, minerałów, węglowodanów złożonych, białka oraz tłuszczów. Odżywią twój organizm i będą stanowić źródło niezbędnej energii.
  • Pij dużo płynów i co najmniej 2 litry wody dziennie. Odpowiednie nawodnienie organizmu mobilizuje do pracy nerki, wspomaga oczyszczanie z toksyn i ułatwia przemianę materii.
  • Zadbaj o zbilansowaną dietę, dzięki której dostarczysz swojemu organizmowi wszystkich składników odżywczych w odpowiednich proporcjach.

Myj dokładnie ręce mydłem przed i po przygotowaniu posiłku, ponieważ bakterie, wirusy, pasożyty łatwo przenikają z Twojego organizmu do organizmu dziecka. Posiadaczki zwierząt domowych powinny myć ręce po każdym kontakcie ze zwierzakiem. Nie zapominaj o myciu ciepłą wodą produktów, z których przygotujesz potrawy, a także dbaj o czystość naczyń  i sprzętów kuchennych, które miały kontakt z surowym mięsem, jajami i rybami.

Prawidłowa dieta w czasie ciąży powinna zapewnić zdrowie nie tylko przyszłej mamie, ale przede wszystkim rosnącemu dziecku. Zwracaj szczególną uwagę na to, co jesz i zadbaj o pełnowartościową i zbilansowaną dietę w tym szczególnym dla Ciebie okresie. 

Tagi: co jeść w ciąży, dieta w ciąży,  dieta kobiety ciężarnej, co można jeść w ciąży, składniki odżywcze w ciąży

To było fajne! Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie