Ile przytyć w ciąży – porady dla przyszłej mamy

Teraz, kiedy jesteś w ciąży, Twoje ciało zmienia się. Wraz z kolejnymi miesiącami przybędą też nowe kilogramy. Zastanawiasz się, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa i ile powinnaś przytyć w ciąży? Nie martw się! Pojęcie idealnej masy ciała w ciąży nie istnieje. Każda przyszła mama różni się, dlatego prawidłowa masa ciała kobiety spodziewającej się dziecka jest kwestią indywidualną.

Każda kobieta może kontrolować swoją masę dzięki wskaźnikowi BMI (ang. Body Mass Index). Po zajściu w ciążę masę ciała będzie kontrolował lekarz ginekolog lub położna. Przyrost masy w trakcie ciąży ma wpływ na przyszłe zdrowie mamy oraz dziecka. Nie ma dokładnych wytycznych, ile powinno się przytyć w ciąży. Ważne, aby przyrost masy mieć pod kontrolą i prowadzić aktywny tryb życia – z myślą o prawidłowym rozwoju i zdrowiu swojego dziecka. 

Skąd biorą się dodatkowe kilogramy u przyszłej mamy?

Do czasu porodu Twoja masa ciała może zwiększyć się średnio o 20%, czyli przy założeniu średniej masy o około 10-12,5 kg względem tej, którą miałaś przed zajściem w ciążę. Większość tej masy przyszła mama zyska po 20. tygodniu ciąży. Do terminu rozwiązania nieco ponad 1/3 dodatkowych kilogramów związanych będzie z dzieckiem, łożyskiem i płynem owodniowym. Chociaż każda mama i dziecko się różni, to wyróżnia się średnie wartości:

  • w momencie narodzin dziecko waży ok. 3300-3500g,
  • łożysko, poprzez które odżywiało się dziecko, waży ok. 700 g ,
  • płyn owodniowy, który jest naturalnym środowiskiem rozwoju dla płodu, zapewnia mu swobodę ruchów i amortyzuje dziecko, waży ok. 900-1000 g. .

Pozostałe 2/3 dodatkowych kilogramów są spowodowane zmianami w ciele kobiety, jakie dokonują się w czasie 9 miesięcy ciąży:

  • masa macicy znacznie wzrasta (w terminie porodu mięsień waży ok. 1000 g),
  • zwiększa się objętość krwi, co dodaje ok. 1200 g,
  • inne płyny w organizmie to kolejne ok. 1500 g,
  • piersi ważą o 500 g więcej, tkanka tłuszczowa, która da energię do karmienia piersią, to ok. 3500 – 4000 g.

Ile przytyć w ciąży?

W pierwszym trymestrze ciąży nie powinnaś przytyć wiele – Twoja masa powinna się zwiększyć o 0,5 do 2 kg. W drugim i trzecim trymestrze stały przyrost masy ciała jest ważny dla prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka i powinien wynosić ok. 1-2 kg na miesiąc, w ostatnich tygodniach ciąży to około 400-500 g na tydzień. Pamiętaj jednak, że orientacyjny przyrost masy ciała w ciąży zależy od Twojej masy wyjściowej, czyli tej bezpośrednio przed zapłodnieniem. U pacjentek z niedowagą (BMI≤18,5) zalecany przyrost masy ciała mieści się w granicach 12,5-18 kg, zaś u pacjentek z nadwagą lub otyłych – od 5 do 11,5 kg. Orientacyjny przyrost masy ciała w ciąży bliźniaczej to 16,5-20 kg.

Aby świadomie kontrolować masę ciała w trakcie ciąży warto przestrzegać kilku wskazówek:

  1. Jedz mało i często. Pamiętaj o śniadaniu, drugim śniadaniu, obiedzie, podwieczorku i kolacji.
  2. Pij więcej, szczególnie wody niegazowanej.
  3. Jedz więcej warzyw– nie zawierają tłuszczu i mają mało kalorii, a zapewniają uczucie sytości.
  4. Ogranicz do minimum spożycie pokarmów słodkich i smażonych.
  5. Ogranicz lub wyklucz spożycie fast foodów – są wysokokaloryczne i nie dostarczą wartości odżywczych Tobie ani Twojemu dziecku.
  6. Spożywaj odpowiednią ilość białka, znajdziesz je w mięsie, jajach, rybach, produktach mlecznych i roślinach strączkowych.
  7. Zwiększ spożycie produktów będących źródłem wapnia, takich jak mleko i produkty mleczne.

Jedz dla dwojga, nie za dwoje

Podstawą utrzymania prawidłowej masy ciała podczas 9 miesięcy przed rozwiązaniem jest zróżnicowany i zbilansowany jadłospis. W I trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię nie zmienia się w stosunku do okresu przed ciążą, natomiast zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe jest dużo wyższe. Płód czerpie wszystkie niezbędne składniki z organizmu matki, dlatego tak ważne jest prawidłowe żywienie w okresie przed zapłodnieniem oraz w trakcie ciąży. W II trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię wzrasta o 360 kcal dziennie, a w III trymestrze o 475 kcal w stosunku do zapotrzebowania przed ciążą. Zaleca się, aby dieta ciężarnej dostarczała jej około 2500-2800 kcal w drugiej połowie ciąży. 

Badania pokazują, że dzieci kobiet, które w trakcie ciąży zyskują zbyt dużo lub zbyt mało kilogramów, znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka nadwagi lub otyłości. 

Nadwaga w ciąży i duży przyrost kilogramów na jej początku może zwiększyć ryzyko powikłań w czasie ciąży oraz porodu, a także zwiększa prawdopodobieństwo:

  • nadciśnienia tętniczego krwi,
  • cukrzycy ciążowej,
  • makrosomii (nadmiernej masy płodu w stosunku do wieku ciąży),
  • porodu przedwczesnego,
  • koniecznością ukończenia ciąży drogą cesarskiego cięcia.

Tagi: waga w ciąży, masa ciała w ciąży, ile przytyć w ciąży, prawidłowa  masa ciała w ciąży, dodatkowe kilogramy w ciąży, dieta ciężarnej, nadwaga w ciąży, niedowaga w ciąży

To było fajne! Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie