6 tydzień ciąży -
kalendarz ciąży

Dowiedz się, jak przebiega ciąża tydzień po tygodniu. Sprawdź, jak zmieniasz się Ty i Twój maluszek.  Poznaj najczęstsze dolegliwości ciążowe i skuteczne sposoby radzenia sobie z nimi. 

I TRYMESTR
6

Tydzień ciąży

Twoje dziecko

Twoje dziecko mierzy teraz około 4 mm (to wielkość ziarenka soczewicy!) i bardziej przypomina kijankę niż małego człowieka.

Po obu stronach przedmózgowia tworzą się lejki z małymi wgłębieniami, na dnie których z czasem rozwiną się gałki oczne. Wewnątrz takiego wgłębienia komórki płodowe skóry zamienią się w soczewkę i rogówkę.

Bije już serce wielkości ziarnka maku, a w płodzie i kosmkach kosmówki krążą prymitywne czerwone krwinki.

Teraz zawiązuje się cewa nerwowa. Jeden jej koniec tworzy mózg, a drugi przekształca się w rdzeń kręgowy.

Sprawdź, dlaczego w pierwszym trymestrze ciąży należy suplementować kwas foliowy - przeczytaj artykuł: Kwas foliowy - dlaczego jest tak ważny w ciąży?

Twoje ciało

Patrząc na Ciebie, nikt jeszcze nie zgadnie, że jesteś w ciąży. Ty już to odczuwasz dzięki pierwszym objawom, takim jak wrażliwe piersi czy stałe przemęczenie.

Niekiedy zdarza się, że wskutek powiększania się, macica uciska pęcherz na tyle mocno, że ciężarnej zaczyna doskwierać lekkie nietrzymanie moczu. Aby tego uniknąć, wyrób sobie odruch ćwiczenia mięśni Kegla (napinaj i rozluźniaj mięśnie pochwy 10. do 20. razy z rzędu, kilka razy dziennie).

Ćwiczenia mięśni Kegla przygotują Twoje ciało do porodu - przeczytaj artykuł: Trening bez wysiłku, czyli ćwiczymy mięśnie Kegla

Idealny moment

Jak najszybciej zgłoś się do ginekologa i odwiedzaj go regularnie, żeby wiedzieć, jak dbać o siebie w czasie ciąży.

Wcześnie rozpoczęta opieka prenatalna pozwoli zrozumieć potrzeby Twojego ciała i pozwoli kontrolować rozwój maleństwa.

Przygotuj się na to, że wraz z rozwojem ciąży będziesz potrzebować większych biustonoszy. Najlepszy byłby biustonosz ciążowy, ale możesz też używać specjalnych wstawek do regulacji obwodu, dzięki którym normalny stanik posłuży Ci jeszcze przez kilka miesięcy.

Wstawki można kupić za kilka złotych w sklepach z bielizną lub w pasmanteriach.

Sprawdź, co jeszcze warto zrobić w czasie ciąży - przeczytaj artykuł: Jak dbać o dobrą formę w ciąży?

Zdrowie

Wiesz już, że musisz zrezygnować z używek – papierosów, czy alkoholu. Równie ważne jest byś zapobiegała infekcjom.

Często myj ręce mydłem i wodą, trzymaj się z daleka od osób, które źle się czują i zostaw partnerowi „brudne obowiązki domowe”, jak wymianę piasku w kociej kuwecie, mycie klatki dla ptaków czy czyszczenie akwarium.

Zwróć uwagę, aby mięso, ryby, drób i jajka, które jesz, były dobrze ugotowane lub usmażone. Unikaj niepasteryzowanego nabiału i soków. Zrezygnuj z jedzenia surowego mięsa i ryb – jeśli uwielbiasz sushi, wybieraj rolki warzywne lub zawierające pieczone lub smażone ryby.

Zobacz czego jeszcze powinnaś unikać gdy jesteś w ciąży - przeczytaj artykuł: Czego nie jeść w ciąży? Tych produktów unikaj!

Ćwiczenia

Jeśli lekarz pozwolił Ci ćwiczyć, nie unikaj ruchu. Aktywność ruchowa wpłynie pozytywnie na Twoje samopoczucie i sprawi, że ciało lepiej będzie radzić sobie ze zmianami, które w nim zachodzą.

Regularny ruch wpłynie korzystnie na Twój apetyt i sprawi, że będziesz chętniej jeść.

Pamiętaj, że ćwiczenia stymulują produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia – co wpłynie na Twój dobry humor!

Skutki stresów odczuwanych przez ciężarną odbijają się również na dziecku - dowiedz się więcej i przeczytaj artykuł: Stres w ciąży - dlaczego szkodzi?

Bliskość

Poproś partnera, by co miesiąc robił Ci zdjęcie z profilu.

Po urodzeniu dziecka zdjęcia stopniowo rosnącego brzucha będą cenną pamiątką tego niezwykłego okresu.

Sprawdź, jak budować więź z maluszkiem w czasie ciąży - przeczytaj artykuł: Brzuszkowe zabawy

Przydatne porady bezpośrednio na e-mail

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający zamówienie przydatnych porad od BebiKlubu. Kliknij w ten link, aby potwierdzić ich zamówienie.

Logowanie
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.