33 tydzień ciąży -
kalendarz ciąży

Dowiedz się, jak przebiega ciąża tydzień po tygodniu. Sprawdź, jak zmieniasz się Ty i Twój maluszek.  Poznaj najczęstsze dolegliwości ciążowe i skuteczne sposoby radzenia sobie z nimi. 

III TRYMESTR
33

Tydzień ciąży

Twoje dziecko

Twoje maleństwo waży teraz 2 kg i przybiera ponad 220 g na tydzień. Rośnie jak na drożdżach, jego rączki i nóżki mają już właściwe proporcje względem reszty ciała.

Pociecha mierzy około 45 cm (tyle, co dorodny por!) i ma już niewiele miejsca na „figlowanie”, ale nadal jest dosyć aktywna. Ot, choćby nieustanne się wierci.

Sprawdź, dlaczego należy suplementować kwas foliowy - przeczytaj artykuł: Kwas foliowy - dlaczego jest tak ważny w ciąży?

Twoje ciało

Przybierasz teraz prawie pół kilograma tygodniowo, ale jedzenie nie sprawia Ci już takiej przyjemności jak przedtem.

Rosnące dziecko coraz bardziej uciska żołądek, co utrudnia trawienie i może zaostrzyć uczucie zgagi.

Dowiedz się, jaką rolę odgrywają składniki mineralne podczas ciąży - przeczytaj artykuł: Składniki mineralne dla kobiet w ciąży: co i kiedy przyjmować?

Idealny moment

Skompletuj niezbędnik niemowlęcia w pokoiku dziecka, żeby przygotować się na wszelką ewentualność.

Upewnij się, że zawiera najpotrzebniejsze rzeczy, takie jak:

  • gruszka do nosa,
  •  kosmetyki pielęgnacyjne odpowiednie dla maluszka,
  • płyn do przemywania pępka,
  • termometr elektroniczny,
  • obcinacz do paznokci
  • lista numerów alarmowych, np. do szpitala, lekarza pediatry itp.

Jedz więcej owoców i warzyw bogatych w błonnik. Suszone i świeże śliwki, morele, fasola i groch pomogą Ci uniknąć zaparć. Jeśli masz z tym problem, skonsultuj z lekarzem inne dostępne i bezpieczne metody radzenia sobie z zaparciami.

Zobacz jak jeść zdrowo w ciąży - przeczytaj artykuł: Zdrowa dieta w ciąży

Zdrowie

Prawdziwym utrapieniem w trzecim trymestrze ciąży może być zgaga. Unikaj ostrych, tłustych i kwaśnych potraw. Pomóc może też przejście na częstsze, ale mniejsze niż dotychczas posiłki.

Sprawdź jak poradzić sobie ze zgagą - przeczytaj artykuł: Zgaga, ból brzucha, ból głowy w ciąży – poznaj ciążowe dolegliwości

Ćwiczenia

Oto ćwiczenie na mięśnie miednicy, które może pomóc w złagodzeniu bólu pleców i objawów rwy kulszowej (uczucia mrowienia lub ostrego bólu przebiegającego od pośladków po uda):

Klęknij na czworaka z wyprostowanymi plecami i lekko kołysz pośladkami do przodu i do tyłu. Wypręż środkową część pleców jak kot, jednocześnie kurcząc mięśnie brzucha. Następnie opuść plecy z powrotem do pozycji wyprostowanej. Ćwiczenie powtórz dziesięć razy.

Sprawdź, co jeszcze warto zrobić w czasie ciąży - przeczytaj artykuł: Jak dbać o dobrą formę w ciąży?

Bliskość

Po urodzeniu dziecka znajomi odejdą prawdopodobnie na drugi plan. Dystans może się zwiększyć jeszcze bardziej, jeśli Wasi przyjaciele nie mają dzieci. Tak jak to bywa z większością relacji międzyludzkich, kluczem do rozwiązania problemów jest właściwa komunikacja. Już teraz mów otwarcie o swoich oczekiwaniach.

Sprawdź, jak budować więź z maluszkiem w czasie ciąży - przeczytaj artykuł: Brzuszkowe zabawy

Przydatne porady bezpośrednio na e-mail

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający zamówienie przydatnych porad od BebiKlubu. Kliknij w ten link, aby potwierdzić ich zamówienie.

Logowanie
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.