34 tydzień ciąży -
kalendarz ciąży

Dowiedz się, jak przebiega ciąża tydzień po tygodniu. Sprawdź, jak zmieniasz się Ty i Twój maluszek.  Poznaj najczęstsze dolegliwości ciążowe i skuteczne sposoby radzenia sobie z nimi. 

III TRYMESTR
34

Tydzień ciąży

Twoje dziecko

Dziecko waży przeszło 2,2 kg i mierzy ponad 45 cm.

Macica i ściany brzuszne rozciągają się i robią coraz cieńsze, przez co do łona dociera coraz więcej światła. W reakcji na nie dziecko mruży i otwiera oczka. Dzięki temu zaczyna też odróżniać dzień od nocy i odpowiednio przeplata aktywność z odpoczynkiem.

Twoje ciało

Myślisz, że za często chodzisz do lekarza?

Za dwa tygodnie lekarz poprosi Cię o cotygodniowe odwiedziny, i tak aż do samego porodu.

Będzie często mierzył Ci ciśnienie, aby upewnić się, że nie jest nadmiernie podwyższone, co mogłoby negatywnie wpłynąć na zdolność łożyska do dostarczania płodowi krwi i składników odżywczych.

Możesz też czuć odrętwienie i mrowienie w okolicach miednicy spowodowane uciskiem rosnącego dziecka.

Idealny moment

Do torby przeznaczonej do szpitala zapakuj jakieś drobiazgi, które będą Ci przypominać dom.

Zastanów się, którą koszulkę zabierzesz ze sobą. Jeśli masz długie włosy, spakuj kilka gumek, żeby włosy nie spadały Ci na twarz. Możesz też zapakować dodatkową poduszkę, żeby zapewnić sobie większą wygodę po porodzie.

Zobacz jak przygotować szpitalną torbę dla siebie i dla maluszka - przeczytaj artykuł: Niedługo rodzisz? Dowiedz się, jak przygotować wyprawkę dla noworodka

Zdrowie

W najbliższych tygodniach zostaniesz poddana badaniu (wymaz z pochwy) na obecność paciorkowców grupy B (GBS - Group B Streptococcus).

Gdyby przeszły one na dziecko, groziłoby mu zapalenie opon mózgowych, zapalenie płuc albo jeszcze coś gorszego. Specjaliści twierdzą, że co czwarta kobieta w ciąży jest nosicielką, ale jest też dobra wiadomość: GBS jest łatwo uleczalny, wystarczy zażyć antybiotyki w czasie porodu.

Ćwiczenia

Przy każdej okazji ćwicz mięśnie Kegla i odciążaj nogi, kładąc je na niskim stołeczku.

Warto zainteresować się też ćwiczeniami oddechowymi, które mogą być przydatne przy porodzie. Twój lekarz, trener fitness lub położna w szkole rodzenia poinformują Cię o stosownych praktykach.

Ćwiczenia wykonuj zawsze w asyście kogoś bliskiego – męża/partnera, przyjaciółki lub jeszcze lepiej – w szkole rodzenia pod kontrolą prowadzących.

Bliskość

Podziel się z ojcem dziecka obawami związanymi z rolą matki. W ten sposób przekona się, że nie znasz odpowiedzi na wszystkie pytania i że może być dla Ciebie oparciem.

Przydatne porady bezpośrednio na e-mail

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający zamówienie przydatnych porad od BebiKlubu. Kliknij w ten link, aby potwierdzić ich zamówienie.

Logowanie
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.