Fakty i mity o diecie karmiącej mamy

Z odżywianiem podczas karmienia piersią wiąże się wiele faktów i mitów. Rozpraw się z powszechnymi opiniami - odpowiedz na kilka pytań i sprawdź swoją wiedzę o diecie karmiącej mamy!

Fakty i mity o diecie karmiącej mamy
Fakty i mity o diecie karmiącej mamy

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 1 z 6

Dieta w czasie laktacji powinna być skomponowana z jak najmniejszej ilości produktów spożywczych, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia alergii u dziecka.

Prawda
Fałsz

Pytanie 1 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Twoja dieta, gdy karmisz maluszka piersią, powinna być zbilansowana, a posiłki muszą być pełnowartościowe. W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć wartościowych produktów. W czasie laktacji potrzebujesz energii i składników odżywczych, których dostarczysz z żywnością. Eliminacja produktów jest konieczna, gdy takie wskazanie widzi lekarz lub dietetyk, bądź gdy u dziecka stwierdzono nietolerancję lub alergię pokarmową.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Twoja dieta, gdy karmisz maluszka piersią, powinna być zbilansowana, a posiłki muszą być pełnowartościowe. W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć wartościowych produktów. W czasie laktacji potrzebujesz energii i składników odżywczych, których dostarczysz z żywnością. Eliminacja produktów jest konieczna, gdy takie wskazanie widzi lekarz lub dietetyk, bądź gdy u dziecka stwierdzono nietolerancję lub alergię pokarmową.

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 2 z 6

Sposobem na walkę z kolką niemowlęcą jest odpowiednia technika karmienia piersią.

Prawda
Fałsz

Pytanie 2 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Karmienie piersią to najlepszy sposób na wspieranie zdrowia i samopoczucia dziecka. Dzięki odpowiedniej technice przystawiania maluszka do piersi możesz zmniejszyć częstość występowania kolek u niemowlęcia. O poradę, jak karmić piersią, zapytaj położną lub doradcę laktacyjnego.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Karmienie piersią to najlepszy sposób na wspieranie zdrowia i samopoczucia dziecka. Dzięki odpowiedniej technice przystawiania maluszka do piersi możesz zmniejszyć częstość występowania kolek u niemowlęcia. O poradę, jak karmić piersią, zapytaj położną lub doradcę laktacyjnego.

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 3 z 6

Piwo sprzyja pobudzeniu laktacji.

Prawda
Fałsz

Pytanie 3 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Piwo to alkohol, który hamuje laktację. Ponadto wraz z Twoim mlekiem alkohol wypija także dziecko. Pamiętaj - alkohol nie jest zalecany w czasie karmienia piersią. Jeśli chcesz sięgnąć po wino czy piwo, rób to zaraz po jednym karmieniu, aby maksymalnie wydłużyć czas, który upłynie, zanim znowu przystawisz dziecko do piersi.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Piwo to alkohol, który hamuje laktację. Ponadto wraz z Twoim mlekiem alkohol wypija także dziecko. Pamiętaj - alkohol nie jest zalecany w czasie karmienia piersią. Jeśli chcesz sięgnąć po wino czy piwo, rób to zaraz po jednym karmieniu, aby maksymalnie wydłużyć czas, który upłynie, zanim znowu przystawisz dziecko do piersi.

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 4 z 6

W czasie kamienia piersią moje zapotrzebowanie energetyczne rośnie o około 500 kcal/dobę.

Prawda
Fałsz

Pytanie 4 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Laktacja to spory wydatek energetyczny dla Twojego organizmu. Dlatego karmiąc piersią powinnaś szczególnie zadbać o zbilansowane żywienie i każdego dnia dostarczać dodatkowo około 500 kcal. Grahamka z masłem, dwoma plasterkami szynki z indyka, a do tego pomidor i szklanka soku pomarańczowego to około 456 kcal.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Laktacja to spory wydatek energetyczny dla Twojego organizmu. Dlatego karmiąc piersią powinnaś szczególnie zadbać o zbilansowane żywienie i każdego dnia dostarczać dodatkowo około 500 kcal. Grahamka z masłem, dwoma plasterkami szynki z indyka, a do tego pomidor i szklanka soku pomarańczowego to około 456 kcal.

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 5 z 6

Moja dieta w czasie laktacji powinna być bardzo restrykcyjna (uboga w większość produktów spożywczych).

Prawda
Fałsz

Pytanie 5 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Nie musisz rezygnować z ulubionych produktów spożywczych, jeśli po ich zjedzeniu dobrze czujesz się Ty i maluszek. W sytuacji, gdy jakieś potrawy powodują dolegliwości u Ciebie lub dziecka, bądź niemowlę jest uczulone na wybrany składnik diety – wskazana jest dieta eliminacyjna. Mimo to Twoja dieta wciąż powinna być zbilansowania i nie może w niej zabraknąć cennych i wartościowych produktów spożywczych.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Nie musisz rezygnować z ulubionych produktów spożywczych, jeśli po ich zjedzeniu dobrze czujesz się Ty i maluszek. W sytuacji, gdy jakieś potrawy powodują dolegliwości u Ciebie lub dziecka, bądź niemowlę jest uczulone na wybrany składnik diety – wskazana jest dieta eliminacyjna. Mimo to Twoja dieta wciąż powinna być zbilansowania i nie może w niej zabraknąć cennych i wartościowych produktów spożywczych.

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 6 z 6

W czasie karmienia piersią lepiej unikać mleka i nabiału.

Prawda
Fałsz

Pytanie 6 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Nie ma badań, które potwierdzają, że eliminacja mleka czy nabiału zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii u niemowlęciaLekarze i dietetycy nie zalecają restrykcyjnej diety „na wszelki wypadek”. Eliminacja mleka, nabiału lub innych produktów spożywczych jest konieczna, gdy u mamy lub maluszka stwierdzono alergię bądź nietolerancję pokarmową.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Nie ma badań, które potwierdzają, że eliminacja mleka czy nabiału zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii u niemowlęciaLekarze i dietetycy nie zalecają restrykcyjnej diety „na wszelki wypadek”. Eliminacja mleka, nabiału lub innych produktów spożywczych jest konieczna, gdy u mamy lub maluszka stwierdzono alergię bądź nietolerancję pokarmową.

Sprawdź wyniki

Fakty i mity o diecie karmiącej mamy

1000 pierwszych dni życia dziecka to czas, w którym układ pokarmowy Twojego maluszka wciąż dojrzewa. Niemowlę i małe dziecko potrzebuje pokarmu dopasowanego do jego potrzeb i możliwości. Karmiąc piersią wspomagasz prawidłowy rozwój dziecka, a Twój pokarm wpływa korzystnie na brzuszek maluszka. Poznaj fakty i mity o diecie mamy karmiącej piersią.

Fakty i mity o diecie w czasie karmienia piersią

Fałsz
W czasie laktacji zakazana jest większość produktów spożywczych i potraw

Jeśli u dziecka nie stwierdzono alergii lub nietolerancji pokarmowej, nie ma powodu do eliminowania mleka, nabiału, glutenu czy niektórych owoców i warzyw. Pewne produkty, jak żywność typu fast food, smażone i ciężkostrawne potrawy, surowe mięso i jaja czy nadmiar słodyczy warto wyeliminować z diety, aby zapewnić sobie dobre samopoczucie.

Czytaj więcej: Karmienie piersią a dieta – co może się znaleźć w jadłospisie karmiącej mamy

Prawda
Dziecko z kolką może być karmione piersią

Kolki pojawiają się wskutek niedojrzałości układu pokarmowego maluszka. Dlatego karmienie piersią będzie wręcz zalecane dla dziecka cierpiącego z powodu kolek. Twoje mleko jest optymalnym pokarmem dla wciąż dojrzewającego brzuszka niemowlęcia. Przy karmieniu piersią zwróć uwagę na właściwą technikę i pamiętaj o odbijaniu po każdym posiłku.

Czytaj więcej: Sposoby na kolkę

Fałsz
Karmiąc piersią, na wszelki wypadek powinnam wyeliminować z diety mleko i nabiał.

Eksperci nie zalecają diety eliminacyjnej „na wszelki wypadek”. Wykluczenie wybranych produktów z diety jest konieczne, gdy u dziecka stwierdzono alergię bądź nietolerancję pokarmową. Pamiętaj, że nie każda zmiana skórna lub epizod kolki świadczy o alergii. Diagnozę stawia lekarz po konsultacji z Tobą i po przeprowadzeniu odpowiednich badań. Nawet po stwierdzeniu alergii zaleca się wykonanie pod okiem lekarza próby prowokacji pokarmem co 6-12 miesięcy, aby sprawdzić czy alergia dalej występuje.

Czytaj więcej: Nie taka dieta straszna, jak ją malują! Menu karmiącej mamy

Fałsz
Piwo pobudza laktację

To jeden z popularniejszych mitów. Piwo to alkohol, który wręcz stopuje laktację. Działa hamująco na hormon – oksytocynę – substancję pobudzającą produkcję mleka. Ponadto piwo dostarcza alkoholu, który przenika do mleka, a wraz z pokarmem spożywa go maluszek. Zatem, jeśli chcesz napić się piwa lub innego drinka odczekaj 2 godziny zanim znowu nakarmisz dziecko.

Czytaj więcej: Kawa a karmienie piersią – czego unikać, gdy karmisz maluszka

Prawda
W czasie karmienia piersią rośnie moje zapotrzebowanie energetyczne

Laktacja – produkcja pokarmu to ogromny wydatek energetyczny dla Twojego organizmu. W związku z tym znacznie rośnie Twoje zapotrzebowanie na składniki odżywcze i energię z pożywienia. Eksperci rekomendują około 500 kcal dodatkowo każdego dnia w czasie wyłącznego karmienia piersią. To równowartość jednego posiłku (więcej niż w III trymestrze ciąży). Zbilansowana dieta i karmienie piersią pozwolą Ci pozbyć się kilogramów, których nabrałaś w trakcie ciąży (w pierwszym półroczu po porodzie możesz zgubić nawet 8-10 kg).

Czytaj więcej: Karmienie piersią dla zdrowia Twojego i maluszka

Wróć do quizu

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie