Dania dla dzieci – komponowanie jadłospisu Juniora krok po kroku

Dieta rocznego dziecka wydaje się trudnym tematem. Jednak, gdy zna się podstawy komponowania menu dla dzieci, żywienie maluszka nie jest już takie trudne.

Jadłospis rocznego dziecka różni się od diety niemowlęcia, jednak wciąż jest inny niż jadłospis rodziców. Dzieci w wieku 1-3 lat mają specyficzne potrzeby żywieniowe, a ich brzuszek dalej dojrzewa. Ponadto dzieci często kapryszą przy posiłkach i odmawiają jedzenia. Żywienie dzieci wymaga od rodziców sporej dawki cierpliwości i kreatywności, ale także wiedzy.

Jadłospis rocznego dziecka

Komponując dietę Juniora warto mieć na uwadze wciąż dojrzewający brzuszek dziecka. Roczny maluszek ma sprawniejszy przewód pokarmowy, niż niemowlę i nie doskwierają mu typowe dla tamtego okresu dolegliwości (kolka czy ulewania) . Małe dziecko to jednak nie dorosły. W związku z tym w menu maluszka powinny pojawiać się posiłki i potrawy dostostosowane do wieku i potrzeb dziecka.

Komponowanie diety Juniora krok po kroku

Małe dziecko powinno otrzymać 4-5 posiłków w ciągu dnia. Pełnowartościowa dieta dziecka powinna być urozmaicona i uwzględniać produkty z różnych grup żywności w następującej ilości:

1. Produkty białkowe 4-5 porcji dziennie:

  • mleko modyfikowane i produkty mleczne (twarożki, serki, jogurty): 3 porcje dziennie
  • mięso, drób, ryby, jaja: 1-2 porcje dziennie

2. Produkty zbożowe (kaszki, płatki, pieczywo, ryż, makaron): 5 porcji dziennie

3. Warzywa(marchewka, ziemniaki, brokuły, kalafior, szpinak, dynia, cukinia, pomidor, itp.):5 porcji dziennie

4. Owoce(jabłka, gruszki, śliwki, winogrona, truskawki, jagody, banan, brzoskwinie, mango, morele, pomarańcze, itp.): 4 porcje dziennie

5. Tłuszcze(masło, oliwa z oliwek, olej rzepakowy):1-2 porcje dziennie

6. Woda –  około 1300 ml dziennie

Czy wiesz, że w okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka kształtują się jego późniejsze preferencje smakowe i nawyki żywieniowe? To jedyny taki moment, kiedy masz realny wpływ na obecne i przyszłe zdrowie Twojego maluszka. Dlatego dbaj o dietę dziecka od samego początku, czyli od poczęcia do ukończenia 3 roku życia.

Dieta dziecka 29

Dieta rocznego dziecka

Gdy dziecko kończy roczek, coraz bardziej interesuje się tym, co jedzą dorośli, zaczyna...

Porada eksperta

  • Śniadanie powinno być pożywne i pełnowartościowe, a więc musi dostarczać białka, węglowodanów i tłuszczów oraz witamin i składników mineralnych. Dla dzieci w 2. roku życia idealne śniadanie to kaszka mleczna, nieco starsze maluchy mogą zjeść płatki śniadaniowe na mleku (najlepiej na mleku modyfikowanym), kanapki z wędliną, jajko lub twarożek. Kanapki warto wzbogacić dodatkiem warzyw. Szczególnie zimą ważne jest, by śniadanie przygotowane było jako ciepły posiłek i rozgrzewało malca przed wyjściem z domu.
  • Drugie śniadanie ma na celu złagodzenie uczucia głodu w oczekiwaniu na obiad. Przekąską w tym czasie może być mała kanapka z twarożkiem i sok, jogurt lub owoc.
  • Obiad to największy posiłek w ciągu dnia dlatego najlepiej, gdy jest złożony z dwóch dań. Zupy należy przygotowywać na wywarach jarzynowych lub mięsnych (nie należy gotować wywarów na kościach i na „kostkach rosołowych”). Jarzyny do zupy można rozgnieść widelcem lub pokroić w kostkę. Drugie danie to zwykle porcja mięsa, ryba lub jajko, np. „sadzone”, ale raz w tygodniu można przygotować obiad jarski – makaron z serem, ryż z truskawkami i ze śmietaną, naleśniki itp. Do obiadu koniecznie podawaj porcję warzyw np. warzywa gotowane lub surówkę. Dającym energię i sycącym składnikiem drugiego dania są ziemniaki, ryż, kasze lub makaron.
  • Podwieczorek to niewielki posiłek popołudniowy, wskazany jeśli obiad był dość wcześnie. Najlepsze na podwieczorek są świeże owoce, napoje lub desery na bazie mleka modyfikowanego.
  • Kolacja to ostatni posiłek przed snem, dlatego nie powinien być spożywany zbyt późno, aby nadmiernie nie obciążać przewodu pokarmowego. Nie może być również zbyt obfity i ciężkostrawny. Zdarza się, że małe dzieci preferują kaszkę na mleku, starsze natomiast chętnie zjedzą np. omlet z warzywami.
Modelowy talerzyk

TAGI: przepisy dla dzieci, mleko modyfikowane, jadłospis rocznego dziecka,  dieta rocznego dziecka, rozszerzanie diety, potrawy dla dzieci

Dowiedz się więcej na temat komponowania jadłospisu rocznego dziecka. Sparwdź!

To było fajne! Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie