Zabawy z Juniorem

Twój Junior coraz szybciej się rozwija! Aby wspierać jego rozwój przygotowaliśmy propozycję wspólnych zabaw, dzięki którym spędzicie miło czas, a Twoje dziecko będzie miało okazję nauczyć się nowych rzeczy!

Zabawa w drzewo genealogiczne

Potrzebne będą:

  • Miejsce gdzie możecie spokojnie usiąść, rozłożyć zdjęcia na podłodze i nic Was nie będzie rozpraszać
  • Duże zdjęcia Waszej dalszej i bliższej rodziny
  • Warto stworzyć specjalnie dla malucha zdjęcia odporne na zniszczenie, naklejcie je na karton albo papier techniczny

Opis aktywności:

Siądźcie razem na podłodze, tak by było Wam wygodnie. Pozwól dziecku pooglądać zdjęcia. Opowiadaj, kto jest na zdjęciach, jakie wydarzenia przedstawiają zdjęcia, opisuj emocje pojawiające się na twarzach uwiecznionych na fotografiach. 

Cel aktywności:

Rozwija emocjonalnie, uczy o relacjach między ludźmi. Oglądanie zdjęć pomaga dziecku budować poczucie bycia częścią większej całości oraz jest okazją do budowania z nim więzi. Dzięki tej aktywności dziecko nie tylko uczy się rozpoznawać bliższą i dalszą rodzinę, ale także uczy się o relacjach łączących jej członków. 

Krojenie

Potrzebne będą:

  • Ugotowane na miękko marchewki, groszek, pietruszka, ziemniaki lub inne warzywa
  • Drewniany nóż do smarowania masła
  • Deska do krojenia
  • Ewentualnie ugotowane na twardo jajko, majonez bez konserwantów
  • Miska i drewniana łyżka

Opis aktywności:

Krojenie warzyw - to zadanie na miarę prawdziwego kucharza! Połóż przed dzieckiem deskę do krojenia, a na niej ugotowane na miękko i wystudzone warzywa. Podaj dziecku drewniany nóż do smarowania masła i pokaż, jak kroić warzywa na mniejsze kawałki. Możecie skończyć zabawę po pokrojeniu warzyw, ale...możecie też z nich zrobić pyszną sałatkę jarzynową! Wystarczy, że do warzyw dodacie razem pokrojone jajko, ugotowany groszek i łyżkę majonezu bez konserwantów. Gdy dziecko wymiesza sałatkę, zjedzcie wspólnie wasze dzieło! 

Cel aktywności:

Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową. Krojenie ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową dziecka, niezbędną później m.in. przy nauce pisania. Zabawa ta uczy też dziecko posługiwania się sztućcami, a wspólne przygotowywanie jedzenia daje mu ogromną satysfakcję! 

Gdzie się podziały moje zabawki?

Potrzebne będą:

  • Ulubiona zabawka dziecka
  • Kartonowe pudła
  • Ciekawe miejsca do ukrycia zabawek

Opis aktywności:

Pokaż dziecku jego zabawkę i powiedz: „Schowam teraz Twojego misia, spróbuj go potem znaleźć, dobra?” Jeśli dziecko jest młodsze, włóż zabawkę do małej torby, a potem do pudła, znów do torby i kolejnego pudła. Następnie postaw pakunek przed dzieckiem i powiedz: „Gdzie jest Twój miś? Chodź spróbujemy go znaleźć.” Otwórz pierwsze pudło, wyjmij torbę, pozwól dziecku ją otworzyć. Zachęcaj je, by szukało samo, pomagaj tylko w razie potrzeby. Jeżeli dziecko jest starsze, schowaj zabawkę w miejscu łatwo dla niego dostępnym. Na początku wybieraj „łatwe” kryjówki. Kiedy maluszek zrozumie zasady i poczuje się pewniej, zabawkę można będzie chować w trudniejszych miejscach, np. za zasłoną czy pod łóżkiem. Tę zabawę można też przeprowadzić na zewnątrz. 

Cel aktywności:

Rozwija poczucie wartości oraz poczucie siły dziecka. Szukanie schowanych zabawek wzmacnia świadomość dziecka na temat tego, że przedmioty istnieją niezależnie od tego czy je widzimy, czy nie. Dzieci trenujące tę umiejętność lepiej radzą sobie z rozstaniami, ponieważ mają większe poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego. Zabawa ta wzmacnia również poczucie siły dziecka - widzi, że gdy szuka - to znajduje, coś co jest dla niego ważne. Taka wspólna zabawa wzmacnia również poczucie własnej wartości dziecka. Poświęcając mu czas dajesz mu znać, że jest dla Ciebie ważne. Pochwal więc dziecko, gdy uda mu się znaleźć schowaną zabawkę. 

Zabawa w memory

Potrzebne będą:

  • Zestaw memory ze zdjęciami. Możecie go zrobić sami. Zróbcie podwójne kopie zdjęć członków Waszej rodziny, a następnie naklejcie je na kolorowe kartoniki. Możecie zaangażować w przygotowywanie memory Waszego malucha
  • Miejsce, gdzie możecie spokojnie usiąść

Opis aktywności:

Siądźcie wspólnie na podłodze, rozłóżcie memory zdjęciami do dołu i wytłumaczcie dziecku zasady. Zabawa polega na tym, że po kolei odkrywa się po dwa obrazki. Jeśli znajdzie się parę takich samych można ją odłożyć na bok i kontynuować, jeśli nie, trzeba z powrotem odwrócić obrazki i przekazać kolejkę drugiej osobie. Rozmawiajcie o tym co odkrywacie, kto jest na zdjęciach i co się na nich dzieje. 

Cel aktywności:

Rozwija pamięć, umiejętności manualne, matematyczne i językowe. Granie w Memory rozwija pamięć, umiejętności manualne, matematyczne takie jak: szeregowanie, grupowanie, liczeni, czy językowe: opowiadania i słuchania. Dodatkowo rozwija ważne umiejętności społeczne tj. czekania na swoją kolej, wspólnej zabawy, dzielenia się. Jak każda gra uczy również radzenia sobie z różnymi emocjami – złością czy smutkiem przy ewentualnej porażce, radością z sukcesu, ekscytacją przy czekaniu na swoją kolej. 

Zabawa z piłką

Potrzebne będą:

  • Bezpieczna przestrzeń do zabawy
  • Prześcieradło, które posłuży za bramkę
  • Piłka

Opis aktywności:

Dwulatka można nauczyć kopać i piłkę, ale starszym dzieciom idzie to znacznie sprawniej. Rozpocznij więc od pokazania swojemu dziecku jak może kopać piłkę, jak piłka reaguje kiedy kopiesz ją mocniej, a jak kiedy delikatnie. Z prześcieradła rozwieszonego między drzewami zrób bramkę. Dzięki temu będziecie mogli robić zawody, kto strzeli więcej goli. 

Cel aktywności:

Ruch pobudza rozwój mięśni, serca i płuc, co ma szczególne znaczenie w okresie dzieciństwa, kiedy maluch rozwija się i rośnie. Ruch ma też istotny wpływ na kształtowanie się i pracę mózgu. Dodatkowo zabawa ta rozwija koordynację ruchów dziecka z tym, co widzą jego oczy, a także wpływa na jego refleks. 

Gotowanie

Potrzebne będą:

  • Kilka surowych ziemniaków, cukinia, jajko, mąka pełnoziarnista, oliwa
  • Fartuszek dla dziecka, zaokrąglony nóż do smarowania, tarka, drewniana łyżka i miska

Opis aktywności:

Zaproś swoje dziecko do wspólnego robienia placków ziemniaczano – cukiniowych, dzieci uwielbiają pomagać! Zabawę rozpocznijcie od założenia fartuszka i przygotowania składników. Wyjaśnij dziecku krok po kroku przepis na placki.

  • Przygotuj miskę z wodą, w której dziecko umyje cukinię i ziemniaki. Możecie też przystawić krzesło tak, aby dziecko mogło zrobić to w zlewie. 
  • Umyte ziemniaki obierz i utrzyj na tarce – w tym czasie maluszek może zaokrąglonym nożem do smarowania pokroić cukinię na mniejsze kawałki. 
  • Tak pokrojoną cukinię zetrzyj na tarce. 
  • Poproś swojego pomocnika o wymieszanie startych ziemniaków i cukinii. 
  • Następnie, do miski z ziemniakami i cukinią, wbijcie razem jajko. 
  • Pozwól dziecku wsypać mąkę i wymieszać wszystkie składniki. 
  • Do ciasta na placki można jeszcze wlać 1-2 łyżki oliwy, tak, aby nie było konieczne dodawanie tłuszczu na patelnię. 
  • Na rozgrzanej patelni połóż łyżką odrobinę ciasta i uformuj placki. 
  • Pozwól dziecku obserwować ten moment. 

Gdy placki będą gotowe, zjedzcie je razem, a Ty pogratuluj małemu kucharzowi wspólnej pracy i wspaniałego efektu! 

Cel aktywności:

Rozwija precyzję, uczy samodzielności i odpowiedzialności. Zabawa ta uczy dziecko samodzielności i odpowiedzialności, a także współpracy. Twoje dziecko dowiaduje się nowych rzeczy: jak przygotowywane jest jedzenie – to bardzo ważny element wiedzy o świecie! Zabawa ta również rozwija precyzję ruchów rąk. 

To było fajne! Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie