Zdrowa dieta w ciąży

Przyszłe mamy, które już przed ciążą prowadziły zdrowy styl życia, mają ułatwione zadanie. Regularne posiłki, komponowane ze zróżnicowanych, świeżych produktów oraz wykluczenie używek są podstawą zdrowej diety w ciąży.

W ciąży zapotrzebowanie organizmu na niektóre składniki i witaminy wzrasta. Rozwijające się dziecko potrzebuje większej ilości białka, ale także wapnia, żelaza, witaminy C oraz kwasu foliowego. Wzorcowa dieta przyszłej mamy powinna zawierać też odpowiednią ilość fosforu i cynku oraz witamin z grupy B.

Zmiana nawyków żywieniowych powinna nastąpić jeszcze przed zajściem w ciążę. Jeśli zamierzasz starać się o dziecko, oceń krytycznie Twoje przyzwyczajenia i stan zdrowia. 

Przed zajściem w ciążę:

  • ureguluj swój jadłospis, aby spożywać 4-5 posiłków w ciągu dnia;
  • dostarczaj organizmowi odpowiednią ilość białka, wapnia i żelaza: jedz czerwone i chude mięso, ryby, produkty pełnoziarniste, produkty mleczne,
  • uwzględnij w diecie dużo warzyw i owoców, także suszonych.
  • zamień słodkie napoje na niegazowaną wodę mineralną;
  • zrezygnuj całkowicie z używek; 
  • przynajmniej 3 miesiące przed planowaną ciążą zacznij przyjmować kwas foliowy; 
  • jeśli cierpisz na nadwagę lub otyłość postaraj się zrzucić zbędne kilogramy, ponieważ już w ciąży nie powinnaś poddawać się dietom odchudzającym.

W momencie zajścia w ciążę rozpoczyna się 1000 pierwszych dni życia Twojego dziecka, które ma kluczowe znaczenie w kształtowaniu jego zdrowia. W ciąży i długo po narodzinach dojrzewa układ pokarmowy maluszka. To jak żywisz się przez 9 miesięcy, czy karmisz piersią po porodzie i w jaki sposób rozszerzasz j dietę niemowlęcia ma ogromne znaczenie dla jego zdrowia teraz i w przyszłości.

Stan kobiety w ciąży wyklucza spożycie produktów, które mogą być szkodliwe dla dziecka. W niedogotowanym lub niedopieczonym mięsie, drobiu, jajkach mogą znajdować się niebezpieczne dla płodu bakterie i pasożyty, które wywołują poważne choroby. Na talerzu przyszłej mamy nie mogą pojawiać się surowe owoce morza i sery pleśniowe, wędzone na zimno ryby czy dojrzewające szynki. Nie ma też miejsca na alkohol, napoje typu cola, napoje energetyczne, które zawierają kofeinę, zaś kawa w postaci słabego naparu z mlekiem dozwolona jest w ograniczonych ilościach (1-2 dziennie).

Tagi: co jeść w ciąży, dieta w ciąży,  dieta kobiety ciężarnej, co można jeść w ciąży, składniki odżywcze w ciąży

To było fajne! Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie