Inteligencja emocjonalna u malucha

2 min
Dzieci bawia się kreatywnymi zabawkami na podlodze

Inteligencja emocjonalna to umiejętność pozwalająca na rozpoznawanie i rozumienie stanów emocjonalnych zarówno własnych, jak i osób w otoczeniu. Pojęcie to obejmuje swoim zakresem zarówno możliwość kontrolowania swoich emocji, jak również empatię, czyli zdolność do współodczuwania emocji u innych.

Dzieci bawia się kreatywnymi zabawkami na podlodze
Dzieci bawia się kreatywnymi zabawkami na podlodze

Kiedy rozwija się u dziecka inteligencja emocjonalna?

Rozwój inteligencji emocjonalnej zaczyna się już w wieku przedszkolnym, kiedy dziecko przebywając wśród innych, obcych osób uczy się radzenia z emocjami, a także obserwuje, jak robią to inni. Jest to baza do kształtowania wyższych uczuć, które będą niezwykle ważne w przyszłości – dzięki temu dorosły człowiek potrafi stawić czoła dużym wyzwaniom i radzić sobie ze swoimi problemami.

Pierwsze etapy rozwoju inteligencji emocjonalnej to nauka rozróżniania dobra od zła, a także poznawanie emocji, które się z tym wiążą, m.in. radość, smutek, wstyd, duma, euforia czy nawet bunt w przypadku, gdy coś idzie nie po myśli dziecka. Czynniki zewnętrzne, w tym interakcje z innymi dziećmi mogą wywołać płacz lub uśmiech na twarzy malucha. Przedszkole jest to również moment, kiedy dziecko poznaje podstawowe znaczenie etyki i moralności – wie, że za kłamstwa spotka je kara, a odkrycie go wiąże się z poczuciem wstydu czy zażenowania.

Motywatorem rozwoju inteligencji emocjonalnej u dziecka jest dziecięca ciekawość, która sprawia, że dziecko chce poznawać nowe rzeczy, a także pójście do przedszkola, co wiąże się z poznaniem tęsknoty za rodzicami i znajomym otoczeniem, ale również poznaniem nowych miejsc i osób, w tym nie tylko rówieśników (np. wychowawcy, opiekunowie, rodzice innych dzieci). Z biegiem czasu u dziecka rozwija się poczucie humoru, a także umiejętność rozśmieszania osób w otoczeniu, pojawiają się zalążki empatii i zrozumienie, że inni ludzie również mają uczucia i odczuwają emocje.

Na etapie przedszkolnym dziecko zaczyna uczyć się cierpliwości i tego, że czasami musi poczekać, aby móc wyrazić swoje zdanie czy emocje, a także zaczyna panować nad swoją ciekawością, wiedząc, że może ona prowadzić do niezręcznych czy kłopotliwych sytuacji. W przedszkolu dzieci uczą się odczytywać zarówno werbalnie wypowiedziane emocje, jak również te przekazywane za pomocą gestów czy mimiki.

Jak wesprzeć dziecko?

Rodzice mogą wspierać swoje maluchy podczas tego etapu, pomagając im nazywać nowe uczucia, które towarzyszą im podczas codziennych sytuacji czy podpowiadając im rozwiązywania dla nowych, kłopotliwych sytuacji. Pamiętajmy, żeby nie ignorować dziecięcych uczuć i codziennie bądźmy dla nich pozytywnym przykładem, z którego mogą czerpać wzorce.

Pojawiają się dowody, które wskazują na to, że dzieci, których mamy podczas ciąży przyjmowały suplementy zawierające kwas foliowy, odznaczają się wyższym wskaźnikiem inteligencji emocjonalnej i łatwiej się adaptują do otoczenia w porównaniu do dzieci, których matki w okresie ciąży nie suplementowały tego składnika – pamiętaj, by zadbać o odpowiednią suplementację podczas ciąży!

https://www.ulster.ac.uk/news/2017/may/ulster-university-research-reveals-folic-acid-enhances-childrens-psychological-development

Oceń ten artykuł: