Nowe składniki w menu dziecka, czyli ABC rozszerzania diety niemowlaka

Nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu życia dziecka nadchodzi czas, kiedy przestaje mu wystarczać pokarm mleczny. Bez względu na to, czy karmisz dziecko piersią, czy podajesz mu mleko modyfikowane, we wspomnianym okresie należy stopniowo włączać do diety dziecka nowe produkty. Pomocny w tym będzie schemat żywienia niemowląt.

To, jak mama odżywiała się w czasie ciąży, czy karmi piersią i czy we właściwy sposób rozszerza dietę niemowlęcia ma realny wpływ na obecne i przyszłe zdrowie jej dziecka. Właśnie trwa 1000 pierwszych dni życia maluszka to moment, podczas którego programuje się metabolizm i kształtują nawyki żywieniowe dziecka. Dlatego tak ważne jest wspieranie zdrowia maluszka poprzez odpowiednie żywienie na każdym etapie jego rozwoju.

Rozszerzanie diety niemowlęcia – krok po kroku

Rozszerzanie diety niemowlaka powinno rozpocząć się nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia i nie później niż w 26. tygodniu jego życia. Dotyczy to zarówno rozszerzenia diety niemowlęcia karmionego piersią, jak i rozszerzania diety maluchów karmionych mlekiem modyfikowanym. W pierwszym przypadku, gdy mama karmi wyłącznie piersią przez 6 pierwszych miesięcy życia dziecka, celem wprowadzania nowych pokarmów jest nie tyle wzbogacanie diety w nowe składniki odżywcze, których na tym etapie dostarcza mleko mamy, ile rozwój u dziecka akceptacji różnych smaków. Zapotrzebowanie na dodatkowe składniki pojawia się między 6. a 8. miesiącem życia, kiedy niemowlę karmione naturalnie powinno otrzymywać 2-3 posiłki uzupełniające, między 9. a 24. miesiącem życia liczba ta wzrasta do 3-4 posiłków i 1-2 zdrowych przekąsek. Z kolei niemowlęta karmione mlekiem modyfikowanym powinny od 5.-6. miesiąca życia zjadać 4-5 posiłków dziennie (w tym posiłków mlecznych) oraz 1-2 zdrowe przekąski.

Pierwsze, inne niż mleczne posiłki, które podajesz dziecku powinny posiadać gładką konsystencję, którą możesz osiągnąć np. miksując składniki takie jak warzywa, mięso czy owoce. Stopniowo, na kolejnych etapach rozszerzania diety niemowlaka, konsystencja posiłków powinna być coraz mniej gładka i ok. 9. miesiąca życia dziecka maluch powinien mieć możliwość gryzienia i żucia spożywanych posiłków. Podając kolejne nowe produkty pamiętaj, by między każdą nowością zachowywać 1-2 dni przerwy. W ten sposób bez trudu zaobserwujesz ewentualną reakcję alergiczną na konkretny produkt.

Na początku rozszerzania diety niemowlaka, podawaj mu posiłki z jednym składnikiem np. marchewkę, groszek, dynię czy ziemniaczki w niewielkiej ilości. Pamiętaj jednak, by nie znudzić malucha nowym smakiem i urozmaicaj podawane produkty. Pod żadnym pozorem nie dosalaj i dosładzaj posiłków dla dziecka. W ten sposób unikniesz wykształcenia się u dziecka nieprawidłowych preferencji smakowych. Niech nie zniechęca Cię, jeśli maluch początkowo będzie odmawiał jedzenia nowych posiłków. Eksperci podkreślają, że czasami należy podawać nowy produkt nawet 15 razy, zanim dziecko zaakceptuje jego smak. 

Pomocna ściągawka – nowy schemat żywienia niemowląt

Eksperci w zakresie żywienia dziecka opracowali w 2014 roku uaktualniony schemat żywienia niemowląt. Jego najważniejsze zalecenia to:

  1. Zasada: Ty – rodzic decydujesz o tym CO, KIEDY i JAK zje Twoje dziecko, a ono zdecyduje CZY i ILE zje. Dzięki tej zasadzie budujesz zdrowe nawyki żywieniowe i przestrzegasz innej zasady – respektowania poczucia głodu i sytości dziecka.
  2. Popularne alergeny jak np. jajka i ryby należy wprowadzać do diety maluszka jak inne zalecane produkty. Eksperci uznali, że opóźnianie lub całkowite eliminowanie tych składników z diety dziecka nie daje dowodów trwałego wyeliminowania alergii.
  3. Podając dziecku żółtko nie zapominaj o białku. Nie podawaj natomiast jajka w surowej postaci ze względu na ryzyko zakażenia bakterią Salmonelli.
  4. Warzywa należy wprowadzać do diety dziecka wcześniej niż owoce.
  5. Ze względu na bogactwo składników odżywczych, mięso powinno być podawane dziecku już w 5.-6. miesiącu życia, czyli w I fazie rozszerzania diety dziecka, aby od początku mogło ono się zaznajamiać z jego smakiem i zapachem.
  6. Rozszerzanie diety niemowlaka o ryby powinno rozpocząć się podawaniem ich najpierw raz, a później dwa razy w tygodniu. Zgodnie z najnowszą tabelą żywienia niemowląt polecane rodzaje ryb to tłuste okazy jak łosoś, szprot czy śledź. Stanowią one bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wspierają prawidłowy rozwój wzroku i odporność. Obserwuj dziecko i w razie uczulenia skonsultuj się z ekspertem.
  7. Najlepszym napojem zaspokajającym pragnienie dziecka jest woda. Pamiętaj, że nie zastępują jej soki owocowe, które powinny być traktowane jak posiłek.

Tagi: rozszerzanie diety niemowlaka, schemat żywienia niemowląt, tabela żywienia niemowląt, rozszerzenie diety niemowlaka karmionego piersią, rozszerzenie diety niemowląt karmionych mlekiem modyfikowanym

Dowiedz się więcej na temat pierwszych posiłków w diecie dziecka. Sprawdź!

To było fajne! Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie