5 filarów zdrowego żywienia dzieci. Poznaj je wszystkie!

Zdrowe żywienie dzieci to nie tylko jeden z najważniejszych fundamentów prawidłowego rozwoju i wzrostu maluchów. To także inwestycja w zdrową przyszłość dziecka, ponieważ w myśl zasady: czym skorupka za młodu nasiąknie…, nawyki, w tym żywieniowe, których dziecko nabiera w okresie pierwszych lat życia, mają tendencję do przetrwania w wieku dorosłym. Dlatego warto zadbać, aby nawyki te były dobre.

1 talerzyk, 5 grup produktów

Specjalnie dla rodziców, eksperci opracowali schemat żywienia niemowląt, który jest praktycznym przewodnikiem w żywieniu dziecka w 1. roku życia. W układaniu zdrowej diety dziecka po 1. roku życia z pomocą przychodzi modelowy talerzyk żywieniowy, który obrazuje zalecane spożycie poszczególnych składników w codziennym menu malucha. Składa się on z 5 grup produktów, które pozwalają prawidłowo zbilansować dietę dziecka.

Schemat żywienia niemowląt i małych dzieci

Modelowy talerzyk żywieniowy, Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1. do 3. roku życia.

 

  • Produkty zbożowe, w tym kaszki dla niemowląt, to źródło błonnika, witamin z grupy B i składników mineralnych tj. fosforu, miedzi czy chromu. Bardzo ważnym spośród tych składników jest błonnik, który wspiera pracę jelit, a dodatkowo „przechwytuje” toksyczne substancje i usprawnia ich wydalanie. W diecie małego dziecka powinno każdego dnia znaleźć się 10-14g, maksymalnie 19g błonnika pokarmowego[1]. Źródłem produktów zbożowych jest pieczywo pełnoziarniste, makaron, kasze, ryż, płatki zbożowe.
  • Warzywa to bogactwo cennych witamin: witaminy C, beta karotenu, witamin z grupy B oraz ważnych dla zdrowia dziecka składników mineralnych: potasu, magnezu, wapnia, cynku, żelaza. Warzywa to również źródło węglowodanów i błonnika. Dzięki swej różnorodności warzywa stanowią prawdziwą bombę witaminową. Najcenniejszą wartością zielonych warzyw, jak szpinak, groszek czy fasolka, jest kwas foliowy oraz witaminy B6 i B2. Bogactwo witaminy C zawierają w sobie z kolei kapusta, pomidory i papryka. Źródłem beta karotenu są natomiast: dynia, marchew, szpinak, zielona sałata czy fasolka szparagowa.

Pamiętaj, by, w trosce o zdrowe odżywianie dziecka, korzystać z bogactwa świeżych warzyw sezonowych! Po ich mrożoną wersję sięgaj zimą i wczesną wiosną. Kupuj wyłącznie produkty ze sprawdzonych źródeł. Bezpiecznym wyborem są produkty przeznaczone dla niemowląt i małych dzieci z oznaczeniem wieku, które są bezpieczne pod kątem pozostałości substancji szkodliwych i spełniają normy opracowane specjalnie dla najmłodszych.

  • Produkty białkowe czyli mleko i produkty mleczne oraz mięso, ryby, jajka to składniki, które powinny znajdować się w 4-5 porcjach zjadanych przez dziecko w ciągu dnia. Mleko, także modyfikowane, oraz produkty mleczne jak kefir, jogurt, sery: twarogowe i żółte są bogate w łatwo przyswajalne białko, wapń – kluczowy w procesie budowy kości zębów. Dzieciom w wieku 1-3 lata zaleca się podawanie 2 porcji mleka oraz 1 porcji innych produktów mlecznych dziennie. Pamiętaj, że ważnym elementem diety dziecka do 3. roku życia nadal jest mleko modyfikowane. Odpowiednio dobrana kompozycja składników ułatwia dostarczenie dziecku wapnia, witaminy D i żelaza w odpowiednich ilościach. Ważnym składnikiem jest mięso. Zawiera ono m.in. białko, witaminę B1 i B12, dobrze przyswajalne żelazo oraz cynk. Dla malucha najlepszym rodzajem mięsa jest chude, lekkostrawne mięso drobiowe. Nie należy także zapominać o odżywczym bogactwie mięsa ryb, które, poza białkiem, zawiera ważne nienasycone kwasy tłuszczowe. Optymalna porcja mięsa ryb w to 1-2 porcje na tydzień. Jajka to źródło pełnowartościowego białka, tłuszczu i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Najlepszą formą ich podania będzie dla dziecka jajko ugotowane – na miękko lub na twardo, delikatna jajecznica lub jako składnik innych potraw, jak naleśniki czy makaron. Pamiętaj, aby w ciągu tygodnia nie podawać dziecku więcej niż 3-4 jajka.
  • Owoce stanowią bogactwo witamin, składników mineralnych. Dzięki zawartości błonnika, regulują pracę układu pokarmowego dziecka. Zawierają przede wszystkim witaminę C i beta karoten, czyli prowitaminę A, które działają przeciwzapalnie. Ponadto, składniki mineralne – potas, miedź, cynk, żelazo, wapń, które są zawarte w owocach stanowią składnik wielu komórek i tkanek jak np. kości, zębów, hemoglobiny.
  • Tłuszcze stanowią paliwo dla rozwijającego się organizmu. Źródłem tłuszczu w diecie dziecka są produkty mleczne, drób, ryby, jajka, a także oleje, którą służą do przygotowywania potraw. Najcenniejsze rodzaje tłuszczów spożywczych to te, które zawierają nienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Stąd polecane są zwłaszcza oliwa z oliwek, olej sojowy czy rzepakowy.

[1] Źródło: Poradnik żywienia dziecka 1-3 lata Instytut Matki i Dziecka

Zdrowo w domu, w żłobku i przedszkolu

Ważnym aspektem zdrowego odżywiania dzieci jest zbilansowana dieta uwzględniająca wszystkie powyżej opisane grupy produktów w odpowiednich ilościach. Warto jednak pamiętać, że w sytuacji, gdy dziecko uczęszcza do żłobka lub przedszkola, to właśnie tam spożywa większość posiłków w ciągu dnia. Dlatego zwróć uwagę na komunikację między Tobą a personelem placówki w kwestii jedzonych przez malucha posiłków. Żywienie dzieci w przedszkolu czy żłobku stanowi także wyzwanie dla personelu placówek, ponieważ w dużej mierze to właśnie one są odpowiedzialne za kształtowanie u najmłodszych prawidłowych nawyków żywieniowych. 

W czasie 1000 pierwszych dni życia dziecka – czyli od poczęcia do około 3. roku życia – kształtują się nawyki żywieniowe. Dzięki prawidłowemu żywieniu w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju maluszka masz realny wpływ na jego zdrowie teraz i w przyszłości.

Dowiedz się więcej – przeczytaj:

Tagi: zdrowe żywienie dzieci , żywienie dzieci, przedszkolnym, żywienie dzieci w przedszkolu, żywienie dzieci i młodzieży , zdrowa dieta dziecka, zdrowe odżywianie, dieta dziecka, zdrowie dziecka

To było fajne! Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie