Kalendarz rozwoju – sprawdź, co powinien umieć dwulatek

Drugi rok życia to czas istotnych zmian w życiu dziecka. Wchodzi ono w kolejny okres rozwojowy, w którym czeka je opanowanie wielu nowych umiejętności. Dziecko staje się coraz bardziej świadome siebie: wie kim jest, gdzie jest, zaczyna krytycznie analizować otoczenie i wyraża swoje emocje. Staje się również w coraz większym stopniu istotą społeczną, okazującą sympatię lub antypatię, nawiązującą przyjaźnie z rówieśnikami. Wzrasta jego samodzielność, niezależność i odrębność.

Wielu Rodziców małych dzieci zastanawia się czy ich pociechy rozwijają się prawidłowo? Należy pamiętać, że rozwój każdego dziecka przebiega indywidualnie, co oznacza, że występowanie danej umiejętności może występować w różnym czasie u każdego dziecka, przykładowo jeden dwulatek może posługiwać się zdaniami, mówić wyraźnie, podczas gdy inny będzie mówił pojedyncze słowa.

Jak wygląda rozwój fizyczny dziecka po 2. roku życia?

Dziecko w tym wieku staje się coraz sprawniejsze i zwinniejsze. Dwulatek posiada umiejętności z zakresu tzw. motoryki dużej i małej.

Najważniejsze umiejętności z zakresu motoryki dużej, które powinien nabyć dwulatek:

  • Samodzielnie chodzi.
  • Chodząc potrafi ciągnąć za sobą zabawkę, nieść dużą zabawkę lub kilka zabawek naraz.
  • Potrafi schylić się, podnieść coś z podłogi, wstać nie podtrzymując się niczego.
  • Potrafi chodzić tyłem.
  • Biega i skacze.
  • Staje na palcach.
  • Potrafi kopać i rzucać piłkę.
  • Wchodzi i schodzi po schodach trzymając się poręczy.
  • Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami.
  • Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę.

Najważniejsze umiejętności z zakresu motoryki małej:

  • Potrafi bazgrać na papierze.
  • Potrafi przewrócić pudełko do góry dnem, by wysypać jego zawartość.
  • Buduje wieże z dwóch lub więcej klocków.

Dwulatek nabywa również licznych umiejętności z zakresu realizacji swoich potrzeb fizjologicznych:

W wieku 2 lat należy zwrócić uwagę na dalsze prawidłowe kształtowanie nawyków żywieniowych. Z jednej strony należy mieć na uwadze, że dieta 2-letniego dziecka musi być skonstruowana odpowiednio do wieku. Najważniejsza jest świadomość, że dwuletnie dziecko to nie mały dorosły, a jego potrzeby są nadal szczególne i dieta powinna być dostosowana do potrzeb rosnącego organizmu. Z drugiej strony należy uwzględnić, że apetyt w tym wieku jest zmienny, a dzieci oczekują, że pozwolimy im na samodzielne jedzenie i picie. Jednocześnie zaczynają mieć wyrobioną opinię na temat, jakie rzeczy im smakują, a jakie nie. Do tych wszystkich zmian należy się dostosować. Dziecko nadal powinno jeść 5-6 małych posiłków w ciągu dnia. Jedzenie powinno być podzielona na niewielkie porcje, łatwe do wzięcia w paluszki bądź na łyżeczkę. Warto zadbać, żeby dania były kolorowe, różnorodne smakowo i wizualnie. Należy unikać niektórych zachowań związanych ze spożywaniem przez dziecko posiłków takich jak zgoda na jedzenie przed telewizorem czy w trakcie zabawy, zmuszanie dziecka do jedzenia, brak regularności w podawaniu posiłków czy wykorzystywanie jedzenia do nagradzania lub karania.

Jaki jest rozwój intelektualny oraz społeczno-emocjonalny dwuletniego dziecka, czyli co powinien umieć dwulatek?

W tym wieku rozwój intelektualny i społeczno-emocjonalny dziecka jest bardzo intensywny. Dziecko staje się coraz bardziej samodzielne. Często jest „małym indywidualistą” i ma „swoje zdanie”.

Co zatem potrafi nasz dwulatek?

  • Mówi szereg pojedynczych słów.
  • Buduje zdania z dwóch wyrazów – np. daj pić, co to?
  • Powtarza słowa wysłuchane w rozmowie.
  • Zawołany po imieniu, odwraca główkę w stronę skąd pochodził głos i patrzy na wołającego.
  • Prawidłowo pokazuje przedmioty słysząc ich nazwy.
  • Rozpoznaje nazwy znajomych osób, przedmiotów i części ciała.
  • Macha rączką i mówi „papa”.
  • Wypełnia proste polecenia.
  • Porozumiewa się z wykorzystaniem ciała, przedmiotów i prostych słów.
  • Znajduje przedmioty ukryte (np. zabawkę ukrytą pod trzema kocykami).
  • Umie wykonać najprostsze prace domowe.
  • Potrafi zdjąć z siebie dowolną część garderoby.
  • Zaczyna bawić się w udawanie.
  • Naśladuje zachowanie innych.
  • Rozpoznaje siebie na zdjęciach.
  • Chętniej bawi się z innymi dziećmi, nawiązuje relacje z rówieśnikami.
  • Ucieka, np. na spacerze, by zobaczyć z bliska coś, co go zaintrygowało, mimo tego kontroluje odległość, bo boi się rozstania.
  • Boi się rozstania, przy czym narasta to około 18 miesiąca życia, a powoli wygasa, gdy dziecko zbliża się do drugich urodzin.
  • Zaczyna być nieposłuszny, pojawia się niegrzeczne zachowanie.
  • Denerwuje się, gdy coś mu nie wychodzi.

Co powinno rodziców niepokoić Rodziców w rozwoju dwulatka?

Bywa, że Rodzice obserwują u dziecka nietypowe zachowania, odbiegające od normy w tym wieku lub dziecko nie nabywa adekwatnych do wieku umiejętności.

Jakie zachowania powinny budzić niepokój Rodziców u dwuletniego dziecka?

  • Dziecko odbiega istotnie od rówieśników w zakresie sprawności fizycznej oraz posiadanych umiejętności ruchowych.
  • Po kilku miesiącach chodzenia nie nauczyło się prawidłowego stawiana stóp: pięta – palec albo chodzi wyłącznie na palcach.
  • Dziecko nie mówi przynajmniej 2-3 słów, bez rekompensowania sobie braku mowy, choćby za pomocą gestów.
  • W wieku dwóch lat nie naśladuje działań ani słów innych osób, nie jest w stanie wykonać najprostszych poleceń, nie umie pchać przed sobą zabawki na kółkach.
  • Nie zna przeznaczenia najprostszych sprzętów domowego użytku.
  • Dziecko unika kontaktu wzrokowego, nie reaguje na imię, mimo, że słyszy.
  • Unika kontaktu fizycznego, nie zawsze pozwala się przytulić, pocałować, nie odwzajemnia pieszczot.
  • Woli bawić się samo w określony przez siebie sposób. Czasami wręcz złości się, gdy chcemy pobawić się wraz z nim, preferuje samotne zabawy.
  • Prezentuje skłonność do spożywania monotonnej, wybiórczej diety; bywa, że spożywa pokarmy w określonym kolorze, kształcie czy temperaturze.

Jeżeli jakieś zachowania niepokoją Rodziców, nie warto czekać, aż same znikną albo dziecko „z nich wyrośnie”. Problem może się pogłębiać i nawarstwiać. Wczesne wykrycie szeroko rozumianych zaburzeń rozwoju i emocji i podjęcie działań terapeutycznych zwiększa szanse na wyrównanie deficytów rozwojowych, szanse na prawidłowe funkcjonowanie dziecka.

Czy rozwój po 2. roku życia przebiega inaczej dziewczynki, a inaczej u chłopca?

Rozwój dziecka jest charakterystyczny dla określonego wieku, ale nie zależy od płci. Niemniej jednak w tym wieku kształtuje się seksualność dziecka. Małe dzieci bacznie obserwują rodziców, a nieco później kierują swoją uwagę na rodzica swojej płci. Na bazie tych obserwacji tworzą sobie obraz tego, co to znaczy być dziewczynką/chłopcem i jakie zachowania są typowe dla danej płci.

Czy należy w jakiś sposób przyspieszyć rozwój dziecka?

Rozwój dziecka należy aktywnie wspierać, ale nie należy go przyspieszać. Dziecko rozwija się w swoim, indywidualnym tempie, a rolą Rodzica jest obserwacja dziecka i zwracanie uwagi, czy nabywa umiejętności charakterystycznych dla danego wieku.

Jak wspierać prawidłowy rozwój dwuletniego dziecka (rady dla rodziców)?

Drugi rok życia to niezwykle interesujący, intensywny i trudny moment w rozwoju dziecka.  Jakie działania można podejmować, aby brać czynny udział w rozwoju dziecka?

  • Dbanie o rozwój ruchowy malucha, aktywny udział w zabawach ruchowych w domu i na świeżym powietrzu.
  • Zachęcanie do podejmowania przez dziecko nowych aktywności.
  • Wspieranie dziecka w jego eksperymentowaniu i zachęcanie do samodzielności.
  • Czytanie książeczek.
  • Wspólne zabawy: malowanie, rysowanie, zabawy masą solną, śpiewanie, taniec, gra na prostych instrumentach.
  • Odgrywanie scenek z udziałem zabawek.
  • Wspólne oglądanie książeczek z dużymi kolorowymi rysunkami i zadawanie pytań, co widać na obrazkach.
  • Angażowanie dziecka do pomocy w prostych domowych zajęciach, takich jak wycieranie kurzu czy wkładanie prania do pralki.
  • Mówienie do dziecka i rozwijanie jego zdań.
  • Tłumaczenie istoty zjawisk (burza, duży cień) czy działania urządzeń (odkurzacz, pralka), które budzą w dziecku strach.
  • Spokojne, ale stanowcze stawianie granic w chwilach buntu czy złości.
To było pomocne Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana
Przydatne porady bezpośrednio na e-mail

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający zamówienie przydatnych porad od BebiKlubu. Kliknij w ten link, aby potwierdzić ich zamówienie.

Logowanie Lista partnerów Nutricia sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)
  • Pampers (Procter and Gamble Polska Sp. z o.o.)
  • Procter and Gamble Polska Sp. z o.o.