Szczęśliwe dzieciństwo – perspektywa dziecka a perspektywa rodzica

3 min
Mloda kobieta bawi sie z dzieckiem kolorowymi klockami

Wiele naszych wspomnień z dzieciństwa jest niekompletnych. Często pozostają w pamięci tylko pod wpływem opowieści usłyszanych z ust rodziny. Poczucie, że nasze dzieciństwo było szczęśliwe, jest bardzo subiektywne. Bo czy to, co w okresie dzieciństwa postrzegaliśmy jako szczęście, wchodzi w skład naszych szczęśliwych wspomnień z dzieciństwa, kiedy jesteśmy dorośli? Co zapamiętujemy z tych wszystkich radosnych chwil?

Mloda kobieta bawi sie z dzieckiem kolorowymi klockami
Mloda kobieta bawi sie z dzieckiem kolorowymi klockami

Punkt widzenia na szczęście

Patrząc z perspektywy dorosłych osób nasze rozumienie wydarzeń z dzieciństwa może być zupełnie inne. Osoba może pamiętać dzieciństwo jako lepsze lub gorsze niż było w rzeczywistości. Chociaż same wydarzenia mogą mieć wpływ na samopoczucie psychiczne w wieku dorosłym, sposób, w jaki je odbieramy i pamiętamy, również ma znaczenie. To, jak pamiętamy nasze dzieciństwo, zależy od wielu czynników. Najnowsze badania sugerują, że wrażenie szczęśliwego dzieciństwa, które mieliśmy, wiąże się z lepiej rozwiniętą umiejętnością nawiązywania relacji społecznych oraz wyższym poczuciem własnej wartości. Jak więc sprawić, by dziecko w taki właśnie sposób je zapamiętało? Odczucie dziecka dotyczące tego, że jego dzieciństwo jest szczęśliwe, jest związane z wieloma doświadczeniami, które przeżywa. Na jego ogólne szczęście wpływa wiele różnych aspektów (Przeczytaj więcej o aspektach wpływających na szczęście dziecka). Pozytywne wspomnienia są jednak związane raczej z wydarzeniami i kontaktami społecznymi niż z czasem spędzonym samotnie lub posiadanymi przedmiotami. Tak więc rodzinne spotkania, tradycje, interakcje z rodzeństwem lub rodzicami są istotniejsze dla poczucia szczęścia niż otrzymanie prezentu, granie w gry komputerowe lub oglądanie telewizji. Podobną zależność można dostrzec w przypadku negatywnych doświadczeń. Nawet poważne problemy zdrowotne lub trudności z nauką nie przyczyniają się tak bardzo do poczucia nieszczęśliwego dzieciństwa, jak kłótnie w rodzinie lub odrzucenie przez rówieśników.

Pozytywne wspomnienia z dzieciństwa

Często chcąc zapewnić dziecku poczucie szczęścia, rodzice zasypują je prezentami, organizują liczne atrakcje, za wszelką cenę starają się, by dziecko osiągnęło sukces. Z perspektywy dorosłego to silne doświadczenia, które najbardziej pobudzają dziecko i powodują największy uśmiech, są czynnikami wpływającymi na jego szczęście. Z perspektywy dziecka często jednak to wspólne chwile są ważniejsze. (Przeczytaj więcej o czasie spędzanym wspólnie z rodziną). Niedzielne poranki, budowanie fortu z poduszek czy docenienie wysiłku malucha. Nie można zagwarantować, że dziecko będzie przeżywać jedynie sukcesy i szczęśliwe chwile. Badania sugerują jednak, że rola innych ludzi i to, jak się czują dzieci, może być ważniejsze niż same wydarzenia, których dziecko doświadcza.

Pozytywne doświadczenia z dzieciństwa są ważne dla dorosłego życia człowieka. Badania pokazują, że mogą one mieć związek ze zdrowiem fizycznym i psychicznym oraz jakością tworzonych przez niego relacji międzyludzkich. Nasza pamięć odgrywa niezwykle ważną rolę w sposobie, w jaki odbieramy wydarzenia na naszej drodze. To, czego dziecko doświadczy w dzieciństwie, może towarzyszyć mu przez długie lata dalszego życia.

Źródło:

  • Chopik W., Edelstein R. S. (2018), Retrospective Memories of Parental Care and Health from Mid to Late Life. Health Psychology, 38(1).
  • Franklin P. & Volk A. A. (2018), A review of infants’ and children’s facial cues’ influence on adults’ perceptions and behaviors. Evolutionary Behavioral Sciences, 12(4), 296-321.
  • Benders T. (2013), Mommy is only happy! Dutch mothers’ realisation of speech sounds in infant-directed speech expresses emotion, not didactic intent, Infant Behavior & Development, 36(4), 847-862.
  • Pearson L. J., Stamford L. A. (2006), The Discipline Miracle : The Clinically Proven System for Raising Happy, Healthy and Well-behaved Kids. New York: AMACOM.
  • López-Pérez B., Sánchez J. & Gummerum M. (2016), Children’s and adolescents’ conceptions of happiness, Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being, 17(6), 2431-2455.

Oceń ten artykuł: