Błonnik w diecie dziecka

Błonnik pokarmowy, zwany także włóknem roślinnym jest bardzo cennym składnikiem diety. Jego obecność w codziennym jadłospisie jest szczególnie ważna w momencie rozszerzania diety, kiedy mogą pojawić się różne problemy trawienne. Błonnik wspiera prawidłową pracę przewodu pokarmowego, dzięki czemu zapobiega uciążliwym zaparciom.

Błonnik pokarmowy to nietrawione węglowodany złożone (polisacharydy), będące składnikiem ścian komórkowych roślin. Błonnik występuje w dwóch postaciach – rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej, z których każda pełni inną, ważną dla zdrowia funkcję.

Do błonnika rozpuszczalnego zaliczamy pektyny, gumy, śluzy roślinne oraz polisacharydy. Znajdziemy je w owocach i warzywach.Najwięcej błonnika rozpuszczalnego zawierają suszone jabłka, śliwki, morele, banany, a  z warzyw, korzeń pietruszki, marchewka oraz rośliny strączkowe (fasola, groszek zielony, soczewica, fasolka szparagowa). Ten rodzaj błonnika ma zdolność tworzenia żeli w jelicie cienkim i w ten sposób może hamować pasaż w przewodzie pokarmowym. Wykazuje niewielki wpływ na wchłanianie składników mineralnych. Zasadnicza rola błonnika rozpuszczalnego w wodzie polega na działaniu stymulującym rozwój flory jelitowej. Flora ta stanowi do 50 % masy stolca, a więc błonnik pokarmowy rozpuszczalny w wodzie powoduje zwiększenie masy wydalanego kału i jego rozluźnienie. Błonnik rozpuszczalny posiada także zdolność wiązania związków toksycznych jak toksyny bakteryjne i metale ciężkie, dzięki czemu zapobiega ich wchłanianiu w jelicie cienkim. 

Błonnikiem nierozpuszczalnym są celulozy i ligniny. Szczególnie dużo występuje go w otrębach pszennych, chlebie razowym, nasionach grochu, czarnych porzeczkach. Ta frakcja błonnika ma zasadniczy wpływ na masę, konsystencję stolca i czas przechodzenia pokarmu przez jelita. Rola błonnika nierozpuszczalnego polega na wiązaniu wody, zwiększeniu objętości treści pokarmowej w jelicie, pobudzeniu ukrwienia jelit i perystaltyki poprzez mechaniczne drażnienie ściany jelita grubego. Aby możliwe było działanie rozluźniające błonnika nierozpuszczalnego konieczna jest dostateczna podaż płynów. U dzieci w wieku 1-3 lat zapotrzebowanie na płyny wynosi ok. 1300 ml na dobę.

Pomimo, iż błonnik nie jest trawiony w przewodzie pokarmowym, jest niezbędnym składnikiem diety. Poza wymienionym wcześniej wpływie na masy kałowe, perystaltykę jelit i pobudzanie wzrostu flory jelitowej, wiąże kwasy żółciowe i obniża stężenie cholesterolu we krwi. 

Bardzo ważne jest wczesne przyzwyczajanie dzieci do spożywania produktów obfitujących w błonnik pokarmowy, aby w późniejszym czasie same chętnie po nie sięgały.

Zalecane spożycie błonnika u dzieci zdrowych w wieku 1. – 3. lata wynosi  10 – 14 g (nie więcej niż 19 g) na dobę. Zapewnienie odpowiedniej, dziennej podaży błonnika jest możliwe przy diecie bogatej w warzywa i owoce, razowe pieczywo, kasze gruboziarniste oraz przy uzupełnianiu jadłospisu w suszone owoce, otręby pszenne, siemię lniane. 

TAGI: zaparcia, błonnik pokarmowy, karmienie piersią, mikroflora, zaparcia u niemowlaka, zatwardzenie u niemowlaka, domowe sposoby na zaparcia

To było fajne! Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie