5 zabaw, w które wspólnie możecie bawić się w domu

4 min
Rodzice buduja z dzieckiem domek z klockow

5 zabaw, w które wspólnie możecie bawić się w domu W obecnej sytuacji większość czasu spędzamy we własnych domach, przez co czas może się nieco dłużyć – szczególnie małym dzieciom. Rozwiązaniem w tej sytuacji jest wspólna zabawa, która rozwinie wyobraźnię najmłodszych. Proponując gry, w których Twoje dzieci mogą wspólnie uczestniczyć, ograniczysz spędzany przez nie czas przez ekranem. Dla bezpieczeństwa dzieci zawsze nadzoruj ich zabawę. Pamiętaj też, szczególnie w obecnej sytuacji, aby zawsze przed zabawą, a także po niej zgodnie z zaleceniami ekspertów dokładnie umyć ręce, a także unikać dotykania twarzy swojej i dziecka.

Rodzice buduja z dzieckiem domek z klockow
Rodzice buduja z dzieckiem domek z klockow

1. Kemping w domu

  • Wybierzcie się na kempingową wycieczkę w domowym zaciszu! Zróbcie mały bałagan i cieszcie się przygodami w Waszych czterech ścianach.
  • Pozwól dzieciom rozłożyć namiot, a jeśli takiego nie macie – przygotujcie go z domowych mebli (krzeseł, stołów), prześcieradeł itp. Zawsze uważnie obserwujcie takie przygotowania.
  • Po rozstawieniu namiotu zadbajcie, aby było w nim przytulnie – włóżcie do niego śpiwory, koce oraz poduszki.
  • Kolejnym etapem przygotowania do kempingu będzie zabranie najważniejszych rzeczy – latarek, przekąsek, napojów, książek, zabawek i gier. Talia kolorowych kart czy ulubiona gra planszowa zapewnią dzieciom rozrywkę na wiele godzin.
  • Jeśli Wasz namiot jest duży, możecie postawić w nim również krzesła i mały stół, przy którym będzie można kolorować lub tworzyć budowle z klocków, a resztę pozostaw wyobraźni Twoich dzieci!
 

2. Zabawa w chowanego

  • Zabawa w chowanego jest uwielbiana przez wszystkie dzieci!
  • Wybierzcie jednego domownika, który na chwilę zamknie oczy (licząc przy tym np. do 20), podczas gdy inni gracze będą się chowali.
  • Ustalcie wspólnie przestrzeń, w której się bawicie i jasno określcie, których miejsc dzieci powinny unikać – ze względów bezpieczeństwa (np. schodów) lub innych (np. pokoju, w którym drugi rodzic akurat pracuje).
  • Kiedy osoba poszukująca otworzy oczy i zacznie odkrywać kolejne kryjówki, pierwszy znaleziony domownik będzie kolejnym poszukiwaczem, a ostatni znaleziony zostanie zwycięzcą!
  • Możecie też wprowadzić inne zasady tej gry, np. jedno z miejsc w domu nazwać „bazą”, do której muszą dotrzeć wszyscy ukrywający się, kiedy osoba szukająca się oddali. Jeśli każdy z domowników dotrze do „bazy”, a poszukiwacz nikogo nie znajdzie, w kolejnej grze znów będzie musiał szukać.

3. Ciepło, zimno

  • Ciepło, zimno to kolejna uwielbiana przez dzieci zabawa dla dwóch lub więcej osób. Wystarczy wybrać tylko odpowiedni przedmiot, który będzie chowany, oraz osobę, która go ukryje i będzie nakierowywała innych, aby go odnaleźli.
  • Kiedy przedmiot będzie już schowany, a dzieci zaczną go szukać, dawaj im wskazówki, aby mogły go odnaleźć. Jeśli poszukiwacze będą oddalali się od kryjówki, mów: „zimno, zimniej, bardzo zimno, lodowato”, a gdy będą się zbliżać, mów kolejno: „ciepło, cieplej, gorąco”.
  • Wskazówki dawaj tak długo, jak długo przedmiot nie zostanie odnaleziony.
  • Inna wersja tej zabawy polega na dawaniu wskazówek bez mówienia, a jedynie za pomocą klaskania w dłonie. Wystarczy klaskać wolniej, kiedy poszukiwacze będą oddalali się od kryjówki i szybciej, kiedy będą bliżej schowanego przedmiotu.

4. Zgadnij, o czym myślę

  • W tej zabawie polegającej na odgadywaniu dzieci będą musiały wykorzystać swoje umiejętności obserwacji i zamienić się z małych detektywów, którzy tylko po opisie muszą rozpoznać tajemniczy przedmiot.
  • Zadaniem pierwszej osoby będzie wybranie jakiegoś przedmiotu będącego w pomieszczeniu, w którym wszyscy jesteście. Poproś, aby dziecko powiedziało Ci na ucho, o czym pomyślało, a następnie zapisało to na kartce.
  • Inni uczestnicy zabawy muszą odgadnąć, o jaki przedmiot chodzi. Mogą zadawać pytania, na które otrzymają tylko odpowiedź „tak” lub „nie”. Jeśli pierwsza osoba pomyślała na przykład o ramce na zdjęcia, pozostałe mogą zapytać „Czy ten przedmiot jest wykonany z drewna?” lub „Czy ten przedmiot ma szklane elementy?”.
  • Ustalcie zasadę, że uczestnicy mogą zadać łącznie 20 pytań.

5. Państwa-miasta

  • Każdy z graczy rysuje na kartce tabelę z pięcioma kolumnami, a każdą z nich nazywa: imię, zwierzę, roślina, miasto, a na końcu – punkty. W zależności od tego, w jakim wieku są Twoje dzieci, nazwy kategorii możesz dowolnie zmieniać.
  • Idąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara, pierwszy gracz zaczyna od mówienia alfabetu w myślach do momentu aż kolejny gracz powie „stop”. Następnie każdy z graczy musi wypełnić 4 kolumny w tabeli słowami rozpoczynającymi się na literę, która wypadnie.

Przykład dla litery A:

Imię: Aleksander

Zwierzę: antylopa

Roślina: aloes

Miasto: Augustów

  • Za każdą poprawną odpowiedź gracz otrzymuje 10 punktów. Jeśli gracze udzielą takiej samej odpowiedzi, każdy z nich otrzymuje po 5 punktów. Jeśli odpowiedź nie zostanie zaakceptowana przez wszystkich graczy (np. taka nazwa nie istnieje) lub gracz nie udzieli żadnej odpowiedzi, dostaje 0 punktów.
  • Druga runda gry odbywa się na takich samych zasadach i zaczyna od kolejnego gracza – zgodnie ze wskazówkami zegara. Po zsumowaniu wszystkich punktów osoba, która zdobędzie ich najwięcej, wygrywa! Rodzice mogą uczestniczyć w grze w roli moderatora i pomagać sumować punkty.

Oceń ten artykuł: