Nudności, zgaga – jak radzić sobie z dolegliwościami w ciąży?

Ciąża to piękny czas związany z oczekiwaniem na narodziny Maleństwa, ale niekiedy także z uporczywymi dolegliwościami. Poranne nudności czy zgaga doskwierają wielu przyszłym mamom. Nie wszystkie dolegliwości są niepokojące i z większością możesz sobie poradzić domowymi sposobami.

W trakcie dziewięciu miesięcy w Twoim organizmie zachodzą zmiany, potrzebne do stworzenia najlepszego środowiska dla rozwoju Maleństwa. Zmiany te mogą wywołać wiele uporczywych dolegliwości, które nie pozwalają w pełnij cieszyć się wyjątkowym okresem jakim jest ciąża. Czy istnieje skuteczny sposób rządzenia sobie z popularnymi dolegliwościami ciążowymi? Sprawdź co mówi Doradca BebiKlubu. 

Pati

przyszła mama

Najgorsze były poranne mdłości przez pierwsze 2 miesiące... chodzę do szkoły, wiec domyślacie się jakie to uciążliwe. Bardzo często musiałam wychodzić z lekcji a jadąc busem ledwo się powstrzymywałam od wymiotów. Początkowo pomagała mi zwykła woda mineralna - sięgałam po kilka łyków, ale to nie zawsze pomagało. Aż wreszcie koleżanka poleciła mi kupienie zwykłych cukierków miętowych - i to był strzał w 10! Rzeczywiście pomagały! Ssałam je dopóki nudności nie ustąpiły. Teraz już nie pamiętam co to poranne mdłości!

Aż wreszcie koleżanka poleciła mi kupienie zwykłych cukierków miętowych - i to był strzał w 10!

Poranne mdłości to częsty problem, który pojawia się już w pierwszych tygodniach ciąży i najczęściej ustępuje w drugim trymestrze. Bywa tak, że nudności trwają do momentu rozwiązania. Najwięcej przyszłych mam skarży się na mdłości zaraz po wstaniu z łóżka, jednak są sytuacje, w których nudności utrzymują się przez cały dzień. Jest wiele sposobów na poradzenie sobie z nimi.
Jeśli poranne mdłości wciąż Cię męczą staraj się nie wstawać gwałtownie z łóżka. Po przebudzeniu odczekaj chwilę i powoli przejdź do pozycji siedzącej, a następnie wstań z łóżka. Zanim się podniesiesz możesz sięgnąć po szklankę wody z dodatkiem świeżego imbiru lub listków mięty. Orzeźwiający napój złagodzi poranne nudności. Cukierki miętowe, które wybrałaś to także dobry sposób na poradzenie sobie z tą dolegliwością. Przydatne będą zwłaszcza w drodze do szkoły czy pracy, gdzie możesz mieć je zawsze pod ręką.

Lucyna Bienek

doradca żywieniowy BebiKlub.pl, mama trzech dorosłych córek

Ekspert BebiKlubu
Pobierz poradnik

Poznaj sposoby na spokojny sen maluszka.

Poznaj sposoby na spokojny sen maluszka.
mama oczekująca narodzin córki

Maura

mama oczekująca narodzin córki

Jestem w 33 tygodniu ciąży. Moje najbardziej dokuczliwe dolegliwości to wymioty do 6 miesiąca ciąży. Ból kręgosłupa, nudności... tak naprawdę to nie mam za ciekawie, ale wiem, że ta mała istotka, którą obecnie noszę w brzuszku jest tego warta i naprawdę warto jest się pomęczyć. Termin mam na koniec stycznia, a dziś czuję się lepiej i nie mogę doczekać się narodzin córeczki.

Wiem, że ta mała istotka, którą obecnie noszę w brzuszku jest tego warta i naprawdę warto jest się pomęczyć.

Wymioty w ciąży są dość powszechne. Ich występowanie związane jest głównie ze zmianami hormonalnymi jakie zachodzą już od momentu zapłodnienia. W Twoim organizmie rośnie stężenie gonadotropiny kosmówkowej. Jej wysoki poziom powoduje nudności. Dodatkowo zwiększa się wrażliwość na zapachy, co przyczynia się do nietolerowania niektórych potraw. Jeśli wymioty dotyczą także Ciebie zadbaj o właściwe odżywianie. Unikaj tłustych, ciężkostrawnych potraw. Jedz regularnie, niezbyt obfite posiłki. Zaraz po jedzeniu utrzymuj pozycję pionową.
Uporczywe wymioty mogą prowadzić do utraty cennych elektrolitów i odwodnienia organizmu. Dlatego pamiętaj, aby wypijać odpowiednią ilość płynów i dbać o bilansowanie posiłków. Dostarczaj niezbędnych witamin i składników mineralnych z różnych źródeł: produktów zbożowych, warzyw, owoców, nabiału, jaj, ryb, mięs i tłuszczów. Posiłki spożywaj w spokojnej atmosferze.

Lucyna Bienek

doradca żywieniowy BebiKlub.pl, mama trzech dorosłych córek

Ekspert BebiKlubu

Marzena

mama Jakuba

Miałam to szczęście, że na początku ciąży nie dokuczały mi mdłości. W 3 miesiącu natomiast czułam w ustach gorycz - było to bardzo nieprzyjemne uczucie. Pomocna była jedynie... miętowa guma do żucia, której do tej pory na co dzień nie używałam. W 5 miesiącu dolegliwości minęły. Teraz w 8 miesiącu pojawiła się zgaga. Pomaga mi mleko i migdały oraz leżenie na lewym boku. Nie mogę jeść czekolady, pomidorów i smażonych potraw. W najgorszych momentach muszę korzystać z syropu na zgagę, zakupionego w aptece. Od czasu do czasu pojawiają się obrzęki nóg - tradycyjnie pomaga uniesienie nóg wyżej i zimne natryski na łydki. Pamiętam też o nie zakładaniu uciskających skarpetek.

W 3 miesiącu natomiast czułam w ustach gorycz - było to bardzo nieprzyjemne uczucie.

Jeśli Twoim problemem jest nawracająca zgaga warto zadbać o właściwe żywienie, które złagodzi tę nieprzyjemną dolegliwość. Unikaj produktów, wywołujących zgagę. Najczęściej są to tłuste i ciężkostrawne potrawy, pomidory, cytrusy i czekolada. Jednak u każdej mamy mogą to być zupełnie inne posiłki. Eliminuj z diety te, które potęgują nieprzyjemne pieczenie. Doraźnym sposobem na poradzenie sobie ze zgagą są wspomniane przez Ciebie migdały oraz mleko. Pomagają łagodzić uczucie pieczenia w przełyku.
Dbaj o regularne jedzenie. Dokładne gryzienie pokarmu i spokojna atmosfera przy stole zmniejszą ryzyko wystąpienia zgagi. Napoje pij po skończonym posiłku, unikaj tych gazowanych. Do 30 minut po jedzeniu utrzymuj pionową pozycję i staraj się nie najadać przed snem. W przypadku występowania bardzo uporczywej zgagi skontaktuj się z lekarzem, który pomoże ją zniwelować.

Lucyna Bienek

doradca żywieniowy BebiKlub.pl, mama trzech dorosłych córek

Ekspert BebiKlubu

Ankieta

Które dolegliwości ciążowe były dla Ciebie najbardziej uciążliwe?

nabrzmiałe piersi ból pleców zaparcia zgaga nudności i wymioty

Ania

mama sześcioletniej Martynki

Niemal od początku ciąży, gdzieś tak do 3 miesiąca, męczyły mnie poranne nudności. Dość szybko znalazłam na to "złoty środek" ;) Zanim wstałam z łóżka jadłam banana, następnie piłam herbatę miętową. Później jadłam normalne śniadanie. Któregoś dnia zwymiotowałam i od tego momentu wiedziałam, że już nie muszę dnia zaczynać od banana i herbatki. Jednak tak przez 2 i pół miesiąca, w taki sposób rozpoczynałam dzień. Ważne oczywiście w ciągu dnia było odpowiednie odżywianie. Czasami piłam herbatę z imbirem - to pomagało na mdłości, które czasami pojawiały się w ciągu dnia. Starałam się spacerować, pić wodę mineralną - niegazowaną. Pierwsza córcia ma już kilka latek jest zdrowa, dobrze się uczy i lubi... banany. ;)

Zanim wstałam z łóżka jadłam banana, następnie piłam herbatę miętową.

Poznanie potrzeb swojego organizmu w czasie ciąży to najlepszy sposób radzenia sobie z typowymi dolegliwościami. Wypróbowanie zalecanych metod pozwala wybrać tę najodpowiedniejszą, gdyż uniwersalne rady nie zawsze sprawdzają się w każdym przypadku.
Wraz z rozwojem ciąży niektóre dolegliwości ustępują, zaś inne nasilają się. Nudności w drugim lub trzecim trymestrze mijają i nie są tak dokuczliwe jak na początku. Zgaga natomiast może stać się bardziej „palącym” problemem. Powiększająca się macica naciska na żołądek, co sprzyja cofaniu się jego treści do przełyku i potęgowaniu uczucia pieczenia. W tej sytuacji zaleca się unikanie spożywania obfitych posiłków, jedzenie wyłącznie w pozycji siedzącej i noszenie luźnych ubrań. Możesz spać na wysokiej poduszce, aby również w nocy przeciwdziałać podrażnianiu śluzówki przełyku treścią żołądkową.

Lucyna Bienek

doradca żywieniowy BebiKlub.pl, mama trzech dorosłych córek

Ekspert BebiKlubu
To było fajne! Dziękujemy!
Wyślij artykuł
Dziękujemy! Wiadomość została wysłana

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie