Droga Mamo!

Ciąża i początek macierzyństwa to wiele zmian i ważnych momentów w życiu. Każdy dzień jest inny, przynosi wiele radości, jak również pewne wątpliwości związane ze zmianami w żywieniu i rozwoju dziecka, w macierzyństwie i w relacjach rodzinnych.
Pomożemy Ci zrozumieć zmiany, przez które przechodzicie, oraz poradzić sobie z nimi aż do 3. roku życia dziecka!

Dołącz do BebiKlubu – Razem przez zmiany!

Dzięki rejestracji w serwisie łatwo dotrzesz do treści specjalnie dopasowanych do Twoich potrzeb na danym etapie, takich jak:

  • 1

    Prawdziwe opisy zmian,
    przez które przechodzą mamy

    takie jak Ty

  • 1

    Zrozumiałe i sprawdzone
    porady Doradców
    BebiKlubu

  • 1

    Porady specjalistów
    z zakresu rozwoju dziecka,
    medycyny i psychologii

  • 1

    Wskazówki innych
    mam
    o podobnych
    doświadczeniach

Droga Mamo!

Ciąża i początek macierzyństwa to wiele zmian i ważnych momentów w życiu. Każdy dzień jest inny, przynosi wiele radości, jak również pewne wątpliwości związane ze zmianami w żywieniu i rozwoju dziecka, w macierzyństwie i w relacjach rodzinnych.
Pomożemy Ci zrozumieć zmiany, przez które przechodzicie, oraz poradzić sobie z nimi aż do 3. roku życia dziecka!

Zamknij

BebiKlub mamy zmiany

benefit
Powrót

Zmiany w żywieniu po 2. roku życia Obserwuj Zmianę info

Prześlij propozycję Zmiany
monika23

monika23

Sebastian * 2 lata 5 miesięcy

Zmiany w żywieniu po 2. roku życia

Zywienie dwulatka powinno być nadal urozmaicone i bogate w różnorodne składniki odżywcze. Różnica między żywieniem dwulatka, a młodszego dziecka polega przede wszystkim na konsystencji posiłków i ich ilości. Dziecko dwuletnie bardzo dobrze radzi sobie z produktami w postaci stałej. Możesz więc podawać mu jedzenie o rozmaitej fakturze. Aby zminimalizować ryzyko zachłyśnięcia, produkty takie jak orzechy czy winogrona rozdrabniaj na mniejsze kawałki.

Poleć
Pokaż więcej porad mam

Okiem mamy

Zmiany w żywieniu dziecka po 2. roku życia nie są rewolucyjne. Maluch coraz częściej zagląda do Twojego talerza, ale nadal nie powinien zjadać wszystkich posiłków dorosłych – szczególnie tych słodkich lub mocno przyprawionych solą.

Dieta dwulatka zmienia się stopniowo – na talerzu malucha coraz częściej pojawia się jedzenie wymagające gryzienia. Jedna z mam opowiada: „Antosia od niedawna zaczęła pić coraz mniejsze porcje mleka modyfikowanego. Próbuje dorosłego jedzenia, więc staram się zdrowiej gotować i podawać takie dania, które będą smakowały córci. Wcześniej mleko tak jej smakowało, że piła go bardzo dużo i zapełniało najważniejsze posiłki w ciągu dna. Teraz na śniadanie i kolację pije po ok. 200ml mleka modyfikowanego, a resztę jej jadłospisu stanowią inne posiłki”.

Kluczem do zdrowej diety dziecka, jest zdrowe żywienie całej rodziny. Inna mama zaznacza: „Dbam o to, by dieta córki była zbilansowana, by były w niej warzywa, owoce, nabiał, a także mięso i ryby. Szczególnie przykładam wagę do tego, by doskonalić dobre nawyki żywieniowe mojego dziecka. Opowiadam córce zabawne historyjki o tym, co dobrego jest w owocach i warzywach. Dzięki temu chętniej po nie sięga”.

Ewa Sypnik-Pogorzelska

Specjalista ds. żywienia

Okiem specjalisty

Wachlarz produktów, które może jeść dwulatek jest już szeroki ale cały czas się rozszerza. W jego jadłospisie jest więcej dań o stałej konsystencji.

Zasady żywienia dziecka po 2. roku życia nie różnią się bardzo od tych obowiązujących po 1. roku. Posiłki, które maluch zjada, mają coraz częściej stałą konsystencję, która pozwala na naukę gryzienia i przeżuwania. Dzienne spożycie kalorii w tym wieku wzrasta do ok. 1300kcal.

Choć dziecko chętnie zjada dania z talerzy dorosłych, nadal ma indywidualne potrzeby żywieniowe. W okresie między 1. a 3. rokiem życia kształtują się nawyki, które pozostają na przyszłość. Idealny jadłospis dwulatka zawiera różnorodne produkty, które dostarczają składników odżywczych niezbędnych do wzrostu. W tym okresie duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju mają między innymi wapń, witamina D i żelazo, a ponadto białko, węglowodany z pełnoziarnistego pieczywa, kasz czy makaronu oraz błonnik.

Po ukończeniu 2. roku życia mleko i produkty mleczne nadal są ważnym elementem jadłospisu. Dziecko przyzwyczajone jest do naturalnych smaków potraw bez nadmiaru soli i cukru.

Porady specjalistów2 Zaproponuj nowy temat porady

  • Lucyna Bienek

    Lucyna Bienek

    Specjalista ds. żywienia BebiKlubu

    5 sposobów na niejadka

    • Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko chce już jeść samodzielnie, pozwól mu na to. Mniejsze porcje ułatwią mu zjadanie posiłku do końca. Zadbaj też, aby rytm posiłków był stały – dzięki temu organizm dziecka przyzwyczai się do jedzenia w określonej porze dnia.
    • Unikaj monotonii na talerzu – zróżnicowane posiłki zainteresują maluszka i sprawią, że chętniej będzie próbował nowych smaków.
    • Poznaj 5 sposobów na niejadka, które zachęcą maluszka do zjadania codziennych posiłków i zainspirują Cię do eksperymentów w kuchni. Jeśli jesteś mamą niejadka i większość prób nakarmienia malucha kończy się batalią nad talerzem, spróbuj skorzystać z poniższych wskazówek.

    Postaw na samodzielność. Zamiast karmić dziecko, pozwól mu jeść samodzielnie. Być może ubrudzi siebie i wszystko dokoła – ale to etap, który trzeba cierpliwie przeczekać. By ułatwić sobie zmagania przy talerzu podawaj dziecku mniejsze porcje jedzenia, ale zwiększ ich częstotliwość. To jeden ze sposobów na niejadka.

    Unikaj podawania słodyczy i kalorycznych przekąsek. Nie oczekuj, że dziecko zje obiad, jeżeli wcześniej podałaś mu słodycze! Zwróć również uwagę na ilość przekąsek pomiędzy posiłkami. „Niewinne” chrupki kukurydziane czy biszkopty, a nawet soki zawierają cukier i wypełniają niewielki żołądek dziecka. Ważną zasadą żywienia dziecka są także stałe pory posiłków. Organizm dziecka lepiej reaguje na jedzenie, gdy określone czynności stają się rytuałem.

    Zadbaj, by posiłki nie były nudne. Niech jadłospis Twojego malucha będzie kolorowy, urozmaicony i ciekawy. Kanapki w kształcie motyla, z buźką myszki czy kotka oraz kolorowe naczynia, sztućce i kubeczek naprawdę mogą pomóc. W „pokolorowaniu” posiłków pomogą dodatki warzywne i owocowe.

    Atmosfera to podstawa! Podawaj posiłki w miłej, spokojnej atmosferze. Nie włączaj dziecku telewizji. Bądź z nim przy stole, bo nikt nie lubi jeść sam. Zadbaj, aby Twój niejadek nie widział podczas jedzenia bawiących się rówieśników – będzie chciał do nich dołączyć, a posiłek zejdzie na drugi plan.

    Eksperymentuj – nie podawaj wciąż tego samego. Niech Twoje dziecko poznaje jak najwięcej nowych smaków. Zamiast mleka o naturalnym smaku, wybierz jego odmianę o smaku bananowym czy truskawkowym. Pamiętaj jednak, że jeśli maluch rozwija się prawidłowo, nie masz powodów do obaw – zaakceptuj preferencje żywieniowe Twojego dziecka.

  • Ewa Sypnik-Pogorzelska

    Ewa Sypnik-Pogorzelska

    Specjalista ds. żywienia

    Żywienie dwulatka

    Żywienie dwulatka to duża odpowiedzialność i wyzwanie. To, jakie posiłki będziesz mu podawać teraz, wpłynie na jego nawyki żywieniowe w przyszłości.

    • Świeć przykładem. Dziecko obserwuje dorosłych i to oni są dla niego punktem odniesienia – także w przypadku preferencji żywieniowych.
    • Bądź wytrwała w urozmaicaniu diety dziecka. Jeśli maluch nie przekona się od razu do nowego produktu, daj mu szansę i podejmij co najmniej kilka prób podania posiłku w kilkudniowych odstępach.
    • Zadbaj zarówno o to, by dieta dwulatka była zbilansowana, jak i o odpowiednią atmosferę jedzenia.

    Im starsze dziecko, tym bardziej interesuje się tym, co jedzą dorośli. Dlatego warto dbać nie tylko o dietę malucha, ale także o jakość posiłków całej rodziny. Ograniczenie soli i cukru w codziennym jadłospisie korzystnie wpłynie na zdrowie wszystkich domowników. Każdego dnia należy uwzględniać w diecie warzywa i owoce, przynajmniej raz w tygodniu dwulatek powinien zjadać rybę. Dziecku w tym wieku najlepiej podawać chude mięso i wędliny, mięso drobiowe należy podawać bez skórki. Szczegółowe porady na temat żywienia dzieci od 1. do 3. roku życia, wielkości i liczby porcji można znaleźć np. w „Poradniku żywienia dziecka. Praktyczne zastosowanie Norm Żywienia opracowanych przez. Grupę Ekspertów w 2012” opracowanym przez IMiD. Ważne, abyś nie zmuszała dziecka do spróbowania nowych produktów. Jeśli nie jest zainteresowane i kategorycznie odmawia, raczej rozmawiaj i spokojnie zachęcaj – nie krzycz i nie podnoś głosu. W ciekawy sposób opowiadaj, co w danym produkcie jest wartościowego, nie poddawaj się i ponów próby za kilka dni. Daj dobry przykład – sama jedz zdrowo, wtedy maluch będzie chciał spróbować dań, którymi się delektujesz.

    Zadbaj o to, by posiłki miały różną fakturę – wpłynie to korzystnie na naukę gryzienia i przeżuwania. Między posiłkami możesz podawać dziecku przekąski – najlepiej, aby były to świeże warzywa, dobrym rozwiązaniem są też suszone lub świeże owoce.

    Dwulatka możesz już zaangażować do przygotowania posiłków. Twoje gotowanie będzie dla niego niesamowitą przygodą, a satysfakcja z pomocy podniesie jego apetyt. Zwracaj uwagę, by podczas jedzenia nic nie odwracało uwagi dziecka. Posiłek w trakcie zabawy nie jest dobrym pomysłem. Zachęcaj także malucha do samodzielnego jedzenia, dzięki temu nauczy się, jak posługiwać się sztućcami.

     

Zapytaj Doradców BebiKlubu

Masz dodatkowe pytania lub wątpliwości?

Porady mam1 Dodaj nową poradę

Aby dodać poradę, zaloguj się:

Nie masz jeszcze konta w serwisie? Zarejestruj się

Dozwolona ilość znaków została przekroczona!

Zbliżasz się do maksymalnej długości treści (1000 znaków).

Poradź innym mamom

Podziel się swoim doświadczeniem.

Dodaj poradę:

Droga Mamo!

 

  • monika23

    monika23

    Sebastian * 2 lata 5 miesięcy

    Zmiany w żywieniu po 2. roku życia

    Zywienie dwulatka powinno być nadal urozmaicone i bogate w różnorodne składniki odżywcze. Różnica między żywieniem dwulatka, a młodszego dziecka polega przede wszystkim na konsystencji posiłków i ich ilości. Dziecko dwuletnie bardzo dobrze radzi sobie z produktami w postaci stałej. Możesz więc podawać mu jedzenie o rozmaitej fakturze. Aby zminimalizować ryzyko zachłyśnięcia, produkty takie jak orzechy czy winogrona rozdrabniaj na mniejsze kawałki.

    Poleć

Zmiany, które mogą Cię zainteresować

  • Osłabienie kontaktu ze znajomymi

    Dziecko to nowe obowiązki, nowe priorytety, czasem nawet zmiana zainteresowań. Nowy styl życia może wpłynąć na rozluźnienie kontaktu z znajomymi.

    Zmiany w relacjach 1 - 36 miesiąc

    Osłabienie kontaktu ze znajomymi

    7 porad
  • Niezadowalający udział partnera w opiece nad dzieckiem

    Udział partnera w opiece nad dzieckiem jest ważny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Po porodzie też potrzebuje czasu, aby odnaleźć się w nowej roli.

    Zmiany w relacjach 1 - 36 miesiąc

    Niezadowalający udział partnera w opiece nad dzieckiem

    8 porad
  • Etap buntu dwulatka

    Bunt dwulatka to jeden z etapów w rozwoju dziecka. W tym okresie sprzeciwia się ono wszystkiemu, a jednocześnie staje się bardziej samodzielne.

    Zmiany w rozwoju 18 - 30 miesiąc

    Etap buntu dwulatka

    6 porad

Używamy cookies.

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

YouTube Odwiedź nas na YouTube
YouTube
Facebook