Dieta eliminacyjna w czasie karmienia piersią

Dieta to sposób żywienia uwzgledniający twoje zapotrzebowanie, stan zdrowia czy fizjologię (np. ciąża, karmienie piersią). Zatem dieta matki karmiącej istnieje, ale nie należy mylić jej z restrykcjami żywieniowymi. Dowiedz się, jak komponować jadłospis w czasie laktacji.

Co jest wskazane w czasie laktacji?

Czego unikać w czasie laktacji?

O czym warto pamiętać?

Unikaj produktów, na które Ty lub dziecko macie alergię bądź nietolerancję pokarmową. Uważnie obserwuj, czy maluszek dobrze znosi produkty z Twojej diety – jeśli wystąpią niepokojące objawy, odstaw na chwilę podejrzany produkt i bacznie obserwuj symptomy. W razie wątpliwości poradź się lekarza.

Kiedy powinnaś zastosować dietę eliminacyjną, gdy karmisz piersią

  • Alergia pokarmowa u dziecka
  • Nietolerancja laktozy u mamy
  • Nietolerancja laktozy u dziecka
  • Celiakia lub alergia na gluten u mamy
  • Celiakia lub alergia na gluten u dziecka
  • Alergia pokarmowa u dziecka

    Alergia pokarmowa u dziecka

    Jest wskazaniem do wyeliminowania z twojego jadłospisu produktu lub grupy produktów (np. mleko, nabiał), które uczulają. Nie zaleca się diety eliminacyjnej „na wszelki wypadek”, gdyż zbyt duże restrykcje dietetyczne powodują, że w jadłospisie mamy pojawiają się niedobory cennych składników odżywczych, witamin i składników mineralnych.

    Co zrobić? Gdy zaobserwujesz niepokojące objawy u maluszka, zgłoś się do lekarza. Warto, abyś zanotowała, co jadłaś w przeciągu ostatnich 3-7 dni, m. in. na tej podstawie lekarz będzie szukał uczulającego pokarmu.

  • Nietolerancja laktozy u mamy

    Nietolerancja laktozy u mamy

    Laktoza to cukier występujący w mleku krowim. Jego największe stężenie jest w surowym mleku, zaś w przetworach – sery, jogurty czy kefiry - laktoza jest częściowo przetworzona i ich spożycie być może nie będzie powodować nieprzyjemnych dolegliwości u ciebie.

    Co zrobić? W takiej sytuacji dla własnego komfortu i dobrego samopoczucia powinnaś wyeliminować mleko krowie i ograniczyć spożycie nabiału. Nie rezygnuj ze wszystkich produktów mlecznych od razu – niektóre z nich są dobrze tolerowane.

  • Nietolerancja laktozy u dziecka

    Nietolerancja laktozy u dziecka

    Zdarza się dość rzadko u niemowląt i z reguły jest to przejściowa nietolerancja laktozy, wynikająca z przebytej infekcji czy zatrucia pokarmowego. Ilość laktozy w twoim mleku jest stała i dieta nie wpływa na jej zmniejszenie czy zwiększenie.

    Co zrobić? Nie podejmuj samodzielnie żadnych działań. Skonsultuj z lekarzem sposób żywienia niemowlęcia – w dużej mierze zależy od przyczyny nietolerancji laktozy. Dopiero po pogłębionej diagnostyce lekarz zaleci odpowiednie postępowanie.

  • Celiakia lub alergia na gluten u mamy

    Celiakia lub alergia na gluten u mamy

    Jeśli cierpisz z powodu tych schorzeń z pewnością wiesz, jak komponować swój jadłospis. Celiakia czy alergia pokarmowa u mamy nie jest przeciwwskazaniem do karmienia piersią, a dieta eliminacyjna powinna być stosowana dla zdrowia i komfortu mamy.

    Co zrobić? Unikaj glutenu i wszelkich produktów, które mogą zawierać nawet śladowe jego ilości. Zadbaj o odpowiednie alternatywy dla produktów zbożowych – wybieraj te, które nie zawierają uczulającego białka.

  • Celiakia lub alergia na gluten u dziecka

    Celiakia lub alergia na gluten u dziecka

    Diagnostyka celiakii czy alergii na gluten to złożony, wieloetapowy proces. Zanim podejmiesz działania i wdrożysz ograniczenia w diecie powinnaś zasięgnąć porady lekarza. Jeśli u twojego maluszka zdiagnozowano alergię lub nietolerancję glutenu dalej możesz karmić piersią.

    Co zrobić? Z twojego jadłospisu powinnaś wyeliminować wszelkie źródła glutenu – produkty zbożowe, przetworzoną żywność oraz pokarmy zawierające śladowe ilości glutenu. Gdy maluszek podrośnie skonsultuj z dietetykiem sposób żywienia dziecka.

Mamy pytają o dietę w czasie laktacji

  • Czy kapusta, którą jem powoduje u dziecka kolki?

    Nie ma dowodów na to, że składniki kapusty czy innych produktów, które mogą powodować wzdęcia, przechodzą bezpośrednio do mleka mamy i powodują np. kolki u dziecka karmionego piersią. Główną przyczyną kolki niemowlęcej jest niepełna dojrzałość układu pokarmowego maluszka. Często sprzyja jej niepoprawna technika karmienia piersią przez co dziecko połyka zbyt dużo powietrza. Warto skorygować ją z pomocą doradcy laktacyjnego.

  • Lubię kawę, czy powinnam z niej zrezygnować karmiąc piersią?

    Kofeina zawarta w wypitej kawie w pewnej ilości wydzielana jest razem z pokarmem. Aktywne substancje zawarte w kawie nadmiernie pobudzają maluszka. Nie musisz całkowicie rezygnować z kawy, ale staraj się nie pić mocnych naparów i ograniczyć do 1-2 filiżanek dziennie.

  • Czy w czasie laktacji powinnam suplementować witaminy lub składniki mineralne?

    Obecnie zalecenia ekspertów mówią o konieczności przyjmowania witaminy D w ilości 2000 j.m. (jednostek międzynarodowych) na dobę oraz kwasu DHA w ilości co najmniej 200 mg na dobę (a przy małym spożyciu ryb nawet 400-600 mg/d). Suplementację innych składników powinnaś skonsultować z lekarzem.

  • Jak szybko mogę chudnąć w czasie laktacji?

    W pierwszych 3. miesiącach od porodu laktacja pozwoli na redukcję masy ciała o około 8 – 10 kg, po tym okresie proces zwolni i będziesz tracić 0,6 – 0,8 kg w miesiąc. Pamiętaj, że odchudzanie w czasie karmienia piersią nie jest zalecane.

  • Czy w czasie laktacji powinnam wykluczyć z diety mleko krowie?

    Nie ma potrzeby wykluczania mleka czy innych produktów potencjalnie alergizujących „na wszelki wypadek”. Taka eliminacja jest niezbędna, gdy u Ciebie lub dziecka stwierdzono alergię bądź nietolerancję pokarmową. W takim przypadku o diecie eliminacyjnej decyduje lekarz, a jadłospis najlepiej ustalić w porozumieniu z dietetykiem.

Sprawdź swoją wiedzę, rozwiąż Quiz!

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 1 z 6

W czasie karmienia piersią nie powinnam jeść mleka i nabiału.

Prawda
Fałsz

Pytanie 1 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.
Nie musisz eliminować mleka czy nabiału lub jakichkolwiek innych produktów „na wszelki wypadek”. Dopiero, gdy zaobserwujesz, że spożyty przez Ciebie produkt powoduje dolegliwości u dziecka, zgłoś się do lekarza w celu diagnozy alergii pokarmowej.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.
Nie musisz eliminować mleka czy nabiału lub jakichkolwiek innych produktów „na wszelki wypadek”. Dopiero, gdy zaobserwujesz, że spożyty przez Ciebie produkt powoduje dolegliwości u dziecka, zgłoś się do lekarza w celu diagnozy alergii pokarmowej.

Sprawdź następne pytanie

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 2 z 6

Karmiąc piersią powinnam wyeliminować alkohol z diety.

Prawda
Fałsz

Pytanie 2 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.
Tak, wbrew powszechnym przekonaniom alkohol (w tym piwo) nie pobudza laktacji. Przeciwnie – hamuje ją. Ponadto alkohol przechodzi do twojego pokarmu i może powodować problemy zdrowotne u dziecka karmionego piersią.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Tak, wbrew powszechnym przekonaniom alkohol (w tym piwo) nie pobudza laktacji. Przeciwnie – hamuje ją. Ponadto alkohol przechodzi do twojego pokarmu i może powodować problemy zdrowotne u dziecka karmionego piersią.

Sprawdź następne pytanie

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 3 z 6

Warzywa i owoce powinny stanowić podstawę jadłospisu matki karmiącej.

Prawda
Fałsz

Pytanie 3 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.
Zgodnie z zaleceniami w Piramidzie Zdrowego Żywienia warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety matki karmiącej piersią. Są źródłem witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Nie eliminuj ich z diety bez wyraźnych wskazań od lekarza.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.
Zgodnie z zaleceniami w Piramidzie Zdrowego Żywienia warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety matki karmiącej piersią. Są źródłem witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Nie eliminuj ich z diety bez wyraźnych wskazań od lekarza.

Sprawdź następne pytanie

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 4 z 6

Mocna kawa i herbata nie są zalecane, gdy karmisz piersią.

Prawda
Fałsz

Pytanie 4 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.
Dziennie nie powinnaś wypijać więcej niż 1-2 filiżanki kawy (około 3000 mg kofeiny). Kofeina przenika do mleka, a jej nadmiar ma wpływ na dziecko – powoduje problemy ze snem. Kofeina występuje także w herbacie i napojach typu cola – ogranicz spożycia także tych produktów.

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.
Dziennie nie powinnaś wypijać więcej niż 1-2 filiżanki kawy (około 3000 mg kofeiny). Kofeina przenika do mleka, a jej nadmiar ma wpływ na dziecko – powoduje problemy ze snem. Kofeina występuje także w herbacie i napojach typu cola – ogranicz spożycia także tych produktów.

Sprawdź następne pytanie

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 5 z 6

Jeśli dziecko ma alergię na pokarmową powinnam wyeliminować ze swojej diety uczulający produkt.

Prawda
Fałsz

Pytanie 5 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.
Potwierdzona alergia pokarmowa jest wskazaniem do eliminacji uczulającego produktu z diety mamy. Pamiętaj, że nie należy eliminować nic „na wszelki wypadek”. Jeśli u dziecka pojawią się niepokojące objawy postaraj się zanotować, co jadłaś i co mogło przyczynić się do tych dolegliwości. W ten sposób ułatwisz lekarzowi postawienie trafnej diagnozy.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.
Potwierdzona alergia pokarmowa jest wskazaniem do eliminacji uczulającego produktu z diety mamy. Pamiętaj, że nie należy eliminować nic „na wszelki wypadek”. Jeśli u dziecka pojawią się niepokojące objawy postaraj się zanotować, co jadłaś i co mogło przyczynić się do tych dolegliwości. W ten sposób ułatwisz lekarzowi postawienie trafnej diagnozy.

Sprawdź następne pytanie

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 6 z 6

Nietolerancja laktozy u niemowląt występuje często i wiąże się z zakończeniem karmienia piersią.

Prawda
Fałsz

Pytanie 6 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.
Nietolerancja laktozy jest często zbyt powszechnie diagnozowana u niemowląt. Schorzenie to występuje rzadko i nie jest wskazaniem do diety eliminacyjnej u mamy karmiącej piersią, ponieważ ilość laktozy w mleku kobiecym jest stała i nie zależy od tego, co zje mama. 

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.
Nietolerancja laktozy jest często zbyt powszechnie diagnozowana u niemowląt. Schorzenie to występuje rzadko i nie jest wskazaniem do diety eliminacyjnej u mamy karmiącej piersią, ponieważ ilość laktozy w mleku kobiecym jest stała i nie zależy od tego, co zje mama. 

Sprawdź wyniki

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Amator

Podsumowanie

Poprawne odpowiedzi:
Niepoprawne odpowiedzi:

Gratulujemy!

Znacznie poszerzyłaś swoją wiedzę dotyczącą zdrowia brzuszka Twojego dziecka.

Gratulujemy!

Znacznie poszerzyłaś swoją wiedzę dotyczącą zdrowia brzuszka Twojego dziecka.

Droga Mamo!

Warto, abyś uzupełniła swoją wiedzę w zakresie tego kursu.

Wróć do quizu
Przydatne porady bezpośrednio na e-mail

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający zamówienie przydatnych porad od BebiKlubu. Kliknij w ten link, aby potwierdzić ich zamówienie.

Logowanie
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.