Dieta przyszłej mamy

Droga Mamo, Twoje dziecko przychodząc na świat dynamicznie się rozwija. W ciągu pierwszych miesięcy życia niemowlęcia dojrzewa jego układ pokarmowy. Dowiedz się, jak ważne jest zdrowie brzuszka i co wspiera układ pokarmowy Twojego dziecka.

Dieta przyszłej mamy
Dieta przyszłej mamy

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 1 z 6

Woda średniozmineralizowana jest polecana do uzupełnienia elektrolitów traconych przy wymiotach w ciąży.

Prawda
Fałsz

Pytanie 1 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Gdy męczą Cię uporczywe wymioty warto pamiętać nie tylko o uzupełnianiu płynów, ale także o dostarczeniu sodu czy potasu traconego przy wymiotach w ciąży. Woda średniozmineralizowana zawiera cenne składniki mineralne w ilości od 500 do 1500mg/l. Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu unikniesz zaburzeń wodno-elektrolitowych, które mogą zagrażać zdrowiu Twojemu i dziecka. 

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Gdy męczą Cię uporczywe wymioty warto pamiętać nie tylko o uzupełnianiu płynów, ale także o dostarczeniu sodu czy potasu traconego przy wymiotach w ciąży. Woda średniozmineralizowana zawiera cenne składniki mineralne w ilości od 500 do 1500mg/l. Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu unikniesz zaburzeń wodno-elektrolitowych, które mogą zagrażać zdrowiu Twojemu i dziecka. 

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 2 z 6

Typowe dolegliwości występujące w trzecim trymestrze ciąży to między innymi zaparcia i zgaga.

Prawda
Fałsz

Pytanie 2 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

W trzecim trymestrze ciąży mdłości już ustępują (ale nie jest to regułą). Za to mogą pojawić się zaparcia czy zgaga – przyczyną tego zjawiska jest gospodarka hormonalna. Ponadto rosnąca macica będzie zajmować coraz więcej miejsca w jamie brzusznej. Może pojawić się ucisk na jelita (co sprzyja zaparciom) oraz na przełyk, co przyczynia się do powstania zgagi. Pamiętaj o właściwej diecie i piciu wody.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

W trzecim trymestrze ciąży mdłości już ustępują (ale nie jest to regułą). Za to mogą pojawić się zaparcia czy zgaga – przyczyną tego zjawiska jest gospodarka hormonalna. Ponadto rosnąca macica będzie zajmować coraz więcej miejsca w jamie brzusznej. Może pojawić się ucisk na jelita (co sprzyja zaparciom) oraz na przełyk, co przyczynia się do powstania zgagi. Pamiętaj o właściwej diecie i piciu wody.

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 3 z 6

Obrzęki w ciąży można zmniejszyć ograniczając sól w diecie.

Prawda
Fałsz

Pytanie 3 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Sól powoduje gromadzenie się wody w organizmie. Jeśli doskwierają Ci obrzęki, ogranicz spożycie soli oraz przetworzonej żywności, bogatej w sól. Uważaj także na sól ukrytą w peklowanych wędlinach, produktach wędzonych czy żywności typu fast food. Wypijaj odpowiednią ilości wody – wybierz taką o obniżonej zawartości sodu. Sól w posiłkach i potrawach zastąp świeżymi ziołami: koperkiem, bazylią, sokiem z cytryny, oregano, majerankiem.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Sól powoduje gromadzenie się wody w organizmie. Jeśli doskwierają Ci obrzęki, ogranicz spożycie soli oraz przetworzonej żywności, bogatej w sól. Uważaj także na sól ukrytą w peklowanych wędlinach, produktach wędzonych czy żywności typu fast food. Wypijaj odpowiednią ilości wody – wybierz taką o obniżonej zawartości sodu. Sól w posiłkach i potrawach zastąp świeżymi ziołami: koperkiem, bazylią, sokiem z cytryny, oregano, majerankiem.

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 4 z 6

W ciąży powinnam jeść za dwoje.

Prawda
Fałsz

Pytanie 4 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

W ciąży jedz dla dwojga – komponując dietę miej na uwadze potrzeby Twoje i dziecka. W pierwszym trymestrze ciąży Twoje zapotrzebowanie na energię nie zmienia się w stosunku do zapotrzebowania sprzed ciąży. W drugim trymestrze powinnaś zwiększyć kaloryczność diety o 360 kcal/dobę (mały posiłek), zaś w trzecim trymestrze zapotrzebowanie rośnie o 475 kcal/dobę (jeden dodatkowy posiłek).

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

W ciąży jedz dla dwojga – komponując dietę miej na uwadze potrzeby Twoje i dziecka. W pierwszym trymestrze ciąży Twoje zapotrzebowanie na energię nie zmienia się w stosunku do zapotrzebowania sprzed ciąży. W drugim trymestrze powinnaś zwiększyć kaloryczność diety o 360 kcal/dobę (mały posiłek), zaś w trzecim trymestrze zapotrzebowanie rośnie o 475 kcal/dobę (jeden dodatkowy posiłek).

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 5 z 6

Unikanie mleka i produktów mlecznych w ciąży nie zmniejsza ryzyka alergii pokarmowej u dziecka.

Prawda
Fałsz

Pytanie 5 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Obecnie nie ma jednoznacznych dowodów, które potwierdzają tę tezę. Dieta kobiety w ciąży powinna być pełnowartościowa i odpowiednio zbilansowana, a zatem zawierać także mleko i nabiał – źródła wapnia i witaminy D. Eliminacja mleka czy nabiału z diety przyszłej mamy jest potrzebna wtedy, gdy cierpi ona na alergię na białko mleka krowiego lub nietolerancję laktozy.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Obecnie nie ma jednoznacznych dowodów, które potwierdzają tę tezę. Dieta kobiety w ciąży powinna być pełnowartościowa i odpowiednio zbilansowana, a zatem zawierać także mleko i nabiał – źródła wapnia i witaminy D. Eliminacja mleka czy nabiału z diety przyszłej mamy jest potrzebna wtedy, gdy cierpi ona na alergię na białko mleka krowiego lub nietolerancję laktozy.

Sprawdź następną opinię

Twoja wiedza o zdrowym brzuszku:

Początkujący

Pytanie 6 z 6

Duży, nieproporcjonalny przyrost masy ciała w ciąży nie jest problemem.

Prawda
Fałsz

Pytanie 6 z 6

Brawo! Twoja odpowiedź jest poprawna.

Zbyt duży przyrost masy ciała w ciąży nie jest wskazany, ponieważ może prowadzić do powikłań takich, jak cukrzyca ciężarnych, makrosomia noworodka (duża masa urodzeniowa) czy poród przedwczesny. Zaleca się kontrolowanie przyrostów masy ciała w ciąży. Zbyt małe przyrosty wagi także nie są wskazane. Jeśli twoja masa ciała przed zajściem w ciążę była w normie, powinnaś w ciąży przytyć od 11 do 15 kg.

Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź.

Zbyt duży przyrost masy ciała w ciąży nie jest wskazany, ponieważ może prowadzić do powikłań takich, jak cukrzyca ciężarnych, makrosomia noworodka (duża masa urodzeniowa) czy poród przedwczesny. Zaleca się kontrolowanie przyrostów masy ciała w ciąży. Zbyt małe przyrosty wagi także nie są wskazane. Jeśli twoja masa ciała przed zajściem w ciążę była w normie, powinnaś w ciąży przytyć od 11 do 15 kg.

Sprawdź wyniki

Dieta przyszłej mamy

Jadłospis przyszłej mamy ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka i jego zdrowia w przyszłości. Poznaj nasze wskazówki i dowiedz się, co jeść, aby czuć się dobrze w każdym trymestrze. Sprawdź fakty i mity na temat odżywiania, o których zapewne słyszałaś od bliskich czy znajomych.

Wskazówki dietetyczne na każdy trymestr ciąży

Pierwszy trymestr ciąży
Drugi trymestr ciąży
Trzeci trymestr ciąży

Pierwszy trymestr to czas, w który najintensywniej doskwierają mdłości i wymioty. W związku z tym z menu powinnaś wyeliminować potrawy smażone, mocno przyprawione i bardzo aromatyczne, np. czarną kawę. Nie pij w trakcie posiłku. Po jedzeniu odczekaj 20-30 minut zanim sięgniesz po szklankę z napojem. Możesz pić herbaty imbirowe lub napary ze świeżego imbiru. Zalecana jest także woda średniozmineralizowana, która pozwoli uzupełnić braki cennych elektrolitów, traconych przy uporczywych wymiotach. Rano jeszcze przed wstaniem z łóżka sięgnij po sucharka lub chrupkie pieczywo. Jedz mniej, za to częściej. Jeśli posiłki są skromne, możesz zjeść ich nawet 7-8 dziennie.

Typowe dolegliwości ciążowe w pierwszym trymestrze: mdłości, wymioty, zaparcia, ból brzucha, zmęczenie.

W drugim trymestrze ciąży mdłości mijają, zatem Twój jadłospis powinien składać się z 4-5 posiłków dziennie. Zwróć uwagę na większe spożycie produktów białkowych (mięsa, jaj, ryb i nabiału), które są źródłem żelaza i wapnia. Nie zapomnij o warzywach i owocach zawierających witaminę C, która wspiera wchłanianie żelaza. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko anemii. Sięgaj po sezonowe owoce, pij świeże soki cytrusowe, a zimą i jesienią wybieraj mrożonki. Dieta bogata w warzywa i owoce to także profilaktyka zaparć, które z każdym dniem mogą Ci coraz bardziej doskwierać.

Typowe dolegliwości ciążowe w drugim trymestrze: zaparcia, zgaga, ból brzucha.

Na początku trzeciego trymestru zacznie nasilać się zgaga. Rosnąca macica będzie naciskać na żołądek, co sprzyja cofaniu się z niego treści pokarmowej do przełyku. Jeśli pieczenie w przełyku jest uciążliwe, wyeliminuj z jadłospisu pomidory ze skórką, cytrusy, czekoladę i mocne napary kawy i herbaty. Unikaj octu i mocnych przypraw. Jedz często, małe porcje i nie leż bezpośrednio po posiłku. Chwilową ulgę przyniesie szklanka mleka lub maślanki. W trzecim trymestrze możesz także cierpieć z powodu zaparć i wzdęć. Dolegliwości złagodzisz unikając ciężkostrawnych, wzdymających potraw. Zaparcia wyeliminujesz stosując dietę bogatą w błonnik. Warto sięgać po warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe (kasza gryczana, pęczak, pieczywo, płatki owsiane). Jeśli dokuczają Ci wzdęcia, unikaj świeżego i pełnoziarnistego pieczywa, warzyw strączkowych, kapustnych, cebuli, czosnku, gazowanej wody i napojów. Pod koniec ciąży mogą pojawić się obrzęki – zmniejszysz je eliminując sól (unikając dosalania potraw, słonych przekąsek i przetworzonej żywności).

Typowe dolegliwości ciążowe w trzecim trymestrze: zgaga, zaparcia, wzdęcia, gazy, ból brzucha, obrzęki.

Fakty i mity o żywieniu w ciąży

Fałsz
W ciąży powinnam jeść za dwoje

Komponując dietę warto mieć na uwadze, że wraz z rozwojem ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na energię, składniki odżywcze, mineralne i witaminy. Są wytyczne, mówiące o kaloryczności diety kobiety w ciąży oraz o tym, ile powinna przytyć przyszła mama, aby ciąża przebiegała prawidłowo, a maleństwo urodziło się zdrowe. Ciąża nie powinna być usprawiedliwieniem dla popełniania błędów dietetycznych i nadmiernego jedzenia.

Czytaj więcej: Dieta przyszłej mamy, czyli co jeść w ciąży

Fałsz
Suplementy witaminowe zastępują zbilansowaną dietę w ciąży

Chociaż suplementacja niektórych witamin i składników mineralnych w ciąży (a w przypadku kwasu foliowego jeszcze przed poczęciem) jest ważna, suplementy nie zastąpią zbilansowanej diety przyszłej mamy. Regularne jedzenie zdrowych i smacznych posiłków to bardzo ważny aspekt wpływający na Twoje samopoczucie, przebieg ciąży i rozwój maluszka.

Czytaj więcej: Witaminy dla kobiet w ciąży: co i kiedy przyjmować

Prawda
W ciąży należy unikać niektórych produktów spożywczych

Chociaż ciąża to nie choroba, istnieje lista produktów, które powinnaś wyeliminować z jadłospisu na 9 miesięcy. Na tej liście znajdują się: surowe jaja i kremy tortowe na bazie jaj, surowe mięso (tatar, krwiste steki), surowe ryby (sushi) i niepasteryzowany nabiał (mleko prosto od krowy, sery pleśniowe, brie, camembert, z niebieską pleśnią, dojrzewające), które mogą być źródłem niebezpiecznych bakterii i pasożytów wywołujących zakażenia i choroby. Niewskazane są także używki, przetworzona żywność i dania fast-food.

Czytaj więcej: Czego nie jeść w ciąży? Tych produktów unikaj!

Fałsz
W ciąży powinnam eliminować mleko i przetwory mleczne, aby zmniejszyć ryzyko alergii u dziecka

Obecnie brakuje jednoznacznych dowodów potwierdzających tę tezę. Eliminacja mleka i nabiału z diety przyszłej mamy jest uzasadniona tylko wtedy, gdy cierpi ona na alergię na białko mleka krowiego. Pamiętaj, że mleko i nabiał to źródło cennego dla Ciebie wapnia i witaminy D. Dietę eliminacyjną warto ustalić wraz z wykwalifikowanymi dietetykiem. Komponując jadłospis „na własna rękę” możesz zaszkodzić sobie i maleństwu.

Czytaj więcej: Zdrowa dieta w ciąży

Fałsz
W ciąży nie ma potrzeby kontrolowania masy ciała

Istnieją wytyczne, mówiące o tym, ile kilogramów może przybrać przyszła mama. Wszystko zależy od wyjściowej masy ciała. Jeśli Twoje BMI (wskaźnik masy ciała, z ang. Body Mass Index) mieści się w normie (w przedziale 18,5 – 24,9 km/m2), w ciąży możesz przybrać od 11 do 16 kg. W przypadku niedoboru masy ciała możesz przybrać więcej. Jeśli przed ciążą miałaś nadmierną masę ciała (nadwagę lub otyłość), zakres wartości dodatkowych kilogramów jest mniejszy niż zazwyczaj.

Czytaj więcej: Ile przytyć w ciąży – porady dla przyszłej mamy

Wróć do quizu

Informacja o cookies

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z niej bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze / telefonie / tablecie. W każdym momencie można dokonać zmian tych ustawień. Więcej szczegółów na ten temat znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Newsletter

Na Twój adres e-mail wysłaliśmy link potwierdzający.
Kliknij go aby potwierdzić zapis do newslettera.

Logowanie