Zabawy z dzieckiem

14 min
Kobieta i maluch bawia sie zabawkami

Twój maluszek dynamicznie się rozwija i zmienia. Wypróbuj różne zabawy, aby wspomóc jego rozwój i budowę więzi między Wami. Twój maluszek z pewnością odpłaci Ci się uśmiechem!

Kobieta i maluch bawia sie zabawkami
Kobieta i maluch bawia sie zabawkami

Dosięgnij mnie!

Potrzebne będą:

  • Przyjemne i bezpieczne miejsce na zewnątrz lub w domu
  • Koc lub mata
  • Ulubiona zabawka dziecka

Opis aktywności

Połóż dziecko na brzuchu, a sama połóż się naprzeciwko. Patrz maluszkowi w oczy i mów do niego. Połóż zabawkę tak, by była lekko poza zasięgiem ręki dziecka, ale w zasięgu jego wzroku. Jeśli to grzechotka - potrząśnij nią. Maluszek będzie na różne sposoby próbował dosięgnąć zabawki: młodszy wspierając się na jednej rączce, będzie drugą sięgać zabawki, a starszy może próbować do niej podpełznąć. Gdy dziecko jest starsze, kładź zabawkę w różnych miejscach. Jeśli maluszek leży na plecach, pokaż zabawkę nad jego twarzą i klatką piersiową. 

Cel Aktywności

Dziecko, leżąc na brzuchu ćwiczy mięśnie grzbietu i karku. Mówiąc do niego i pokazując zabawki, zachęcasz je do podnoszenia główki i podtrzymywania ciała na przedramionach i dłoniach. Pamiętaj, że dzieci często nie przepadają za pozycją na brzuchu, ale jeśli spróbujesz kłaść malucha w ten sposób na chwilę, jest szansa, że po kilku próbach przyzwyczai się. Gdy maluch podpiera się na jednej ręce, sięgając drugą po zabawkę, ćwiczy zmysł równowagi, a także koordynację ruchów i skręty ciała. Jest to świetny wstęp do obracania się z brzucha na plecy (i odwrotnie), a także do pełzania. Sama zobaczysz, że podczas zabawy dziecko wielokrotnie samo obróci się z brzucha na plecy, lub z pleców na brzuch (ten ruch jest trudniejszy, dziecko ma czas do 7 miesiąca, by się tego nauczyć). Podczas pierwszych takich obrotów maluch potrafi się przestraszyć, nie wiwatuj wtedy, tylko mów spokojnie i łagodnie.

Sensoryczne pudełko

Potrzebne będą:

  • Plastikowe pudełko do przechowywania przedmiotów
  • Gryzaki o różnej fakturze, lekkie grzechotki, kolorowe zabawki łatwo dające się uchwycić, przedmioty, które dziecko może włożyć do buzi (np. silikonowa szczoteczka do czyszczenia dziąseł). Wszystkie użyte przedmioty muszą być bezpieczne dla maluszka w tym wieku.

Opis aktywności:

Pokaż swojemu dziecku, jak dobrze się bawić! Połóż je na plecach, a do rączki włóż grzechotkę. Potrząśnij delikatnie rączką, tak, aby zabawka zaczęła wydawać dźwięki, a następnie przełóż do drugiej rączki. Jeśli dziecko nie chwyta przedmiotu, delikatnie przytrzymaj jego rączkę na zabawce i potrząśnij nią przed jego oczami. Jeśli maluszek jest starszy, zachęć go do sięgnięcia po zabawkę (możesz sprowokować do wyciągnięcia ręki po grzechotkę potrząsając nią nad głową lub z boku). Niech bawi się swobodnie, także wkładając przedmioty do buzi. Warto, żeby zabawki były różnorodne: twarde i miękkie, o różnej fakturze materiału, mogą też mieć różną temperaturę: gryzaki możesz schłodzić lub ogrzać. 

Cel Aktywności:

Rozwija dotyk, wzrok i słuch dziecka. Zabawa ta rozwija jednocześnie wiele zmysłów Twojego dziecka: dotyk, wzrok i słuch. Uczy je chwytania i manipulowania przedmiotami, a także pomaga budować wiedzę o świecie. 

Na dworze

Potrzebne będą:

  • Przyjemne i bezpieczne miejsce na zewnątrz
  • Duży pojemnik z płynem do puszczania baniek mydlanych
  • Koc

Opis aktywności:

Rozłóż koc w cichym i przyjemnym miejscu. Może to być trawa lub piasek. Połóż maluszka na kocu na brzuchu. Puszczaj bańki raz z jednej raz z drugiej strony dziecka, a potem przewróć dziecko na plecy i znów puszczaj bańki – nad jego głową i z boku. Gdy zawieje wiatr, bańki mogą frunąć naprawdę szybko lub wysoko! To może być świetna zabawa nie tylko dla Twojego malucha, ale też dla Ciebie! 

Cel aktywności:

Rozwija wzrok i uwagę dziecka. Dzieci uwielbiają bańki mydlane – delikatne bąbelki koncentrują wzrok i uwagę dziecka, dostarczając delikatnych wrażeń. Odwracając dziecko na plecki zmieniasz jego perspektywę patrzenia na świat. 

Zabawa w a kuku

Potrzebne będą:

  • Spokojne miejsce, w którym będziecie mogli na siebie patrzeć
  • Twoje dłonie, a gdy dziecko jest starsze chustka czy prześcieradło, pod którym można się schować
  • Twój uśmiech
  • Gotowość Twojego dziecka, gdyż niektóre dzieci potrafią się przestraszyć tej zabawy, poczekaj wtedy dwa tygodnie i spróbuj raz jeszcze

Opis aktywności:

Gdy dziecko jest malutkie wystarczy, że zakryjesz dłońmi twarz mówiąc np. ‘Gdzie jest mama/tata?’, a potem je odkryjesz mówiąc z uśmiechem ‘Tu jestem’. Gdy niemowlak jest starszy, to upewnij się, że maluch widzi cię, jak zakrywasz głowę materiałem. Zapytaj: ‘Gdzie jest mama/tata?’ Po pewnym czasie dziecko może zacząć wyciągać ręce w stronę materiału, pomóż mu wtedy zdjąć materiał i zawołaj – ‘Tu jestem, znalazłaś/eś mnie!’. 

Cel aktywności:

Rozwija poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego. Zabawa ta pomaga dziecku zdobyć wiedzę o tym, że przedmioty istnieją niezależnie od tego, czy je widzimy. Nabywanie tej wiedzy jest bardzo ważnym etapem rozwoju emocjonalnego, buduje bowiem poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i w konsekwencji ułatwia dziecku rozstania z rodzicami. 

Zabawa w znajome twarze

Potrzebne będą:

  • Album z wygodnymi do oglądania przez dziecko zdjęciami Waszej rodziny (lepsze są zdjęcia pojedynczych osób, niż grupowe)
  • Warto stworzyć specjalnie dla malucha album odporny na zniszczenie. Możecie nakleić zdjęcia na karton albo papier techniczny, tak aby Wam służył przez następne miesiące zabaw.

Opis aktywności:

Usiądźcie razem w wygodnym miejscu i powoli, spokojnie przerzucajcie strony, aby maluch mógł przyjrzeć się znajomym twarzom. Opisuj kogo widzicie na zdjęciach. Małemu dziecku może zająć chwilę rozpoznanie twarzy, ale po pewnym czasie będzie radośnie śmiać się na widok zdjęcia mamy, taty czy innych bliskich. 

Cel aktywności:

Zabawa w rozpoznawanie twarzy jest dla dziecka ważnym elementem rozwoju emocjonalnego i społecznego. Po pierwsze dziecko widzi twarze bliskich w różnych odsłonach i uczy się je rozpoznawać – tata z brodą i bez, mama w okularach i bez etc. Umiejętność rozpoznawania twarzy niezależnie od kontekstu poszerza struktury poznawcze dziecka i wspiera jego poczucie bezpieczeństwa. 

Ziarna

Potrzebne będą:

  • Ziarna ryżu, suszonego grochu i dużej fasoli, po ok. 1 kg
  • Miski
  • Miejsce, w którym możecie spokojnie usiąść i rozłożyć miseczki na podłodze

Opis aktywności:

Wysyp ryż, groch i fasolę do oddzielnych misek. Pokazując dziecku, opowiedz o tym, co znajduje się w miskach, a potem delikatnie zanurz jego rączki kolejno w każdej z misek. Potem możesz zanurzyć w miskach również nóżki. Obserwuj, jak na to reaguje Twoje dziecko, czy taka stymulacja jest dla niego przyjemna. 

Cel aktywności:

Rozwija sensorycznie. Dzięki tej zabawie dziecko pozna nowe, różnorodne doznania dotykowe. Ryż, groch i fasola delikatnie masują dłonie i stopy maluszka, co dostarcza mu wiele radości i przyjemności. 

Światło

Potrzebne będą:

  • Cienka bawełniana chusta o ciemnym kolorze
  • Delikatne źródło światła (np. nocna lampka dla dzieci, dzienne światło)

Opis aktywności:

Weź dziecko w ramiona lub połóż się razem z nim na plecach. Przykryjcie się cienką chustą. Wyjaśnij dziecku, że teraz schowaliście się przed światłem i pokaż jego źródło. Jeśli dziecku spodoba się zabawa, może samo odsłonić chustę by zobaczyć gdzie świeci światło. Gdy dziecko odsłoni chustę nazywaj zmianę oświetlenia – „ciemno”, „jasno”. 

Cel aktywności:

Dzieci, wraz z wiekiem, zaczynają się rozpraszać się podczas karmienia piersią. Niektóre z nich uspokajają się, gdy są karmione pod chustą ograniczającą bodźce wzrokowe. Po 3 miesiącu życia warto spróbować zabaw z użyciem delikatnego źródła światła, mimo tego, że wcześniej nadmiar stymulacji jest odradzany - wzrok jest najmniej dojrzałym zmysłem po przyjściu na świat. 

Plastikowa butelka

Potrzebne będą:

  • Plastikowe butelki po wodzie mineralnej (0,5 l), klej do plastiku
  • Różne drobne i kolorowe przedmioty np.: kamyczki, ziarna kawy, kolorowe wstążki, kolorowe spinacze, surowe ziarna ryżu
  • Dobry humor i gotowość na nowe wrażenia!

Opis aktywności:

Umyte i wysuszone butelki napełnij przygotowanymi przedmiotami: jedną ziarnami kawy, drugą wstążkami, trzecią kolorowymi spinaczami itp. Zanim zakręcisz butelki, wlej kropelkę kleju do zakrętki – zapobiegnie to przypadkowemu rozsypaniu się zawartości butelki. Pokaż powoli dziecku każdą z butelek. Opowiedz o tym, co jest w środku, a następnie poruszaj butelką, tak, żeby zawartość grzechotała. Daj maluszkowi butelkę do ręki niech sam odkryje, że może się bawić nią jak grzechotką! 

Cel aktywności:

Rozwija wzrok, uwagę oraz słuch dziecka. Zabawa ta pomaga rozwijać wzrok dziecka, umiejętność skupiania uwagi i dostrzegania drobnych elementów, a także słuch - dźwięki wydawane przez zawartość butelki są łagodne i przyjemne. Trzymając zabawkę w ręku i potrząsając nią dziecko wyrabia precyzję chwytu rączki, a dzięki Twojemu opisowi zawartości butelki poznaje nowe słowa. 

Jedzenie rączkami

Potrzebne będą:

  • Ugotowane na miękko marchewki, zielony groszek, ziemniaki lub inne warzywa
  • Krzesełko do karmienia
  • Duży talerz

Opis aktywności:

Posadź dziecko w krzesełku do karmienia tak, aby siedziało prosto (zapobiegnie to udławieniu). Połóż przed dzieckiem duży talerz z pokrojonymi warzywami, pokaż je i opowiedz o nich. Spróbuj zachęcić maluszka do powąchania warzyw, a następnie – do wzięcia ich i rączki i samodzielnego zjedzenia. Największym wyzwaniem okaże się złapanie groszku – dzieci uwielbiają te drobne zielone kulki! Kiedy wreszcie uda się złapać groszek w paluszki, pochwal dziecko i bij mu brawo. 

Cel aktywności:

Rozwija koordynację wzrokowo-ruchową. Po 6. miesiącu życia dziecko może już jeść pokarmy stałe i jest to bezpieczne, o ile dziecko, które wkłada jedzenie do buzi, siedzi. Kiedy dziecko je rączkami, ćwiczy precyzję i uczy się kontrolować ilość jedzenia, które bierze do rączki, a przez to rozwija koordynację wzrokowo-ruchową. Dlatego warto, żeby przygotowane przez Ciebie warzywa miały różne kolory i kształty. 

Na dworze z wodą

Potrzebne będą:

  • Przyjemne i bezpieczne miejsce na zewnątrz
  • Karimata lub kocmiska lub wiaderko i woda
  • Różne przedmioty, które toną i pływają (korek, gumka do wycierania, drewniany klocek, szyszka, kasztan itp.)
  • Płyn do kąpieli dla dzieci

Opis aktywności:

W przyjemnym miejscu na dworze usiądź z dzieckiem na karimacie i postaw przed nim miskę z wodą. Dawaj maluszkowi różne przedmioty, niech wrzuca je do wody obserwując, które toną, a które pływają. Wyjaśniaj, że „to pływa”’ „a to tonie”. Twoje dziecko może mieć mnóstwo radości z wrzucania rzeczy do miski i rozchlapywania wody! Gdy do wody dodasz płynu do kąpieli i pojawi się piana, można przeprowadzić nowe „eksperymenty”: dotykanie piany, branie jej do ręki. Gdy skończycie się bawić, wylejcie wspólnie wodę z miski. 

Cel aktywności:

Rozwija sensorycznie, uczy obserwować otoczenie. Ta zabawa jest świetna w domowej wannie, ale jest jeszcze fajniejsza, gdy bawicie się poza domem, bo dodatkowo z wiaderka możecie wylać wodę, a także wrzucać do wody patyczki, liście i inne przedmioty znalezione na dworze. Zabawa ta pozwala wpływać dziecku na otoczenie, uczy obserwacji świata i dostarcza wrażeń dotykowych związanych z wodą i pianą. 

Nauka pełzania

Potrzebne będą:

  • Twoje zdrowe kolana
  • Bezpieczna przestrzeń dla pełzającego lub już raczkującego dziecka (pamiętaj, żeby schować rzeczy, które dziecko może spotkać na swojej drodze, a które nie powinny trafić w jego ręce) - dziecku będzie łatwiej uczyć się pełzać na dywanie lub macie niż na śliskiej powierzchni

Opis aktywności:

Twoje zdrowe kolana Bezpieczna przestrzeń dla pełzającego lub już raczkującego dziecka (pamiętaj, żeby schować rzeczy, które dziecko może spotkać na swojej drodze, a które nie powinny trafić w jego ręce) - dziecku będzie łatwiej uczyć się pełzać na dywanie lub macie niż na śliskiej powierzchni. Gdy będziesz blisko maluszka, połaskocz go w nogę, lub pocałuj, pamiętaj tylko, żeby go nie przestraszyć! Zacznij powolnym ruchem się oddalać. Gdy dziecko jest młodsze, nie oddalaj się za bardzo – nie potrafiąc jeszcze pełzać, pewnie się do Ciebie poturla. Przed starszym dzieckiem możesz się schować, ale tak by Cię widziało. Po jakimś czasie maluszek zrozumie zasady i zacznie Cię gonić, albo przed Tobą uciekać. 

Cel aktywności:

Rozwija emocjonalnie i ruchowo. Gdy dziecko nauczy się przewracać z brzucha na plecy i odwrotnie, bardzo szybko opanowuje także sztukę turlania się. Turlanie się ćwiczy nie tylko mięśnie, ale także bardzo wiele umiejętności koniecznych do nauki raczkowania: koordynację ruchów całego ciała, panowanie nad własnym ciałem i orientację w przestrzeni. Kiedy Twoje dziecko nauczy się pełzać bądź raczkować, jest to świetna zabawa rozwijająca go ruchowo. Maluch uczy się utrzymywać równowagę, koordynować pracę mięśni oraz wzmacniać je, by były gotowe do chodzenia. Raczkowanie rozwija też zmysły, wyczucie ciała, odległości. Dziecko uczy się też wspólnej zabawy, rozwijając się emocjonalnie! 

Zabawa przez zdjęcia z minami

Potrzebne będą:

  • Namówcie rodzinę i przyjaciół, aby zrobili sobie zdjęcia, jak robią różne miny np. pokazują język, szeroko się uśmiechają, itp.
  • Spróbujcie uwiecznić również Wasze dziecko, gdy przeżywa różne emocje
  • Stwórzcie album odporny na zniszczenie, np. naklejcie zdjęcia na karton albo papier techniczny, aby służył Wam przez następne miesiące

Opis aktywności:

Namówcie rodzinę i przyjaciół, aby zrobili sobie zdjęcia, jak robią różne miny np. pokazują język, szeroko się uśmiechają, itp.Spróbujcie uwiecznić również Wasze dziecko, gdy przeżywa różne emocje. Stwórzcie album odporny na zniszczenie, np. naklejcie zdjęcia na karton albo papier techniczny, aby służył Wam przez następne miesiące. Starsze dziecko może próbować naśladować miny, które zobaczy na zdjęciach, możesz je do tego zachęcać samemu/samej także robiąc miny. 

Cel aktywności:

Rozwija emocjonalnie. Oglądając zdjęcia wyrażające różne emocje uczycie dziecko o samych emocjach - jakie są, jak się nazywają, kiedy się zdarzają. Ćwiczenie wpływa na budowanie tożsamości i samoświadomości dziecka, oraz rozwija jego empatię. Dodatkowo oswajacie dziecko z emocjami, które mogą budzić w nim lęk np. zmarszczone zdjęcie babci, którego dziecko może się wpierw przestraszyć. Warto wtedy omówić, że na tym zdjęciu babcia jest tu niezadowolona z czegoś. 

Zabawa w lustrzane odbicia

Potrzebne będą:

  • Wasze buzie
  • Miejsce w mieszkaniu gdzie nikt Was nie będzie rozpraszać
  • Dobrze zabezpieczone lustro

Opis aktywności:

Usiądźcie wygodnie przed lustrem. Połóż sobie dziecko na kolanach, tak abyście dobrze widzieli własne odbicia. Pokaż dziecku jego odbicie w lustrze. Dotknij nosa dziecka, pogłaszcz po włosach, dotknij uszu, przy okazji nazywając części twarzy malucha. Jeśli dziecko zaczyna się uśmiechać, nazywajcie także emocje pokazujące się na jego twarzy. Gdy masz starsze dziecko możecie zamienić się rolami. Zacznij od niewielkich, spokojnych ruchów, np. wystaw język, otwórz usta, uśmiechnij się szeroko. 

Cel aktywności:

Stymuluje rozwój społeczny i emocjonalny. Zabawa z lustrem jest ważnym elementem rozwoju emocjonalnego i społecznego każdego malucha, ponieważ twarze są dla niego źródłem informacji o świecie. Dodatkowo zabawa taka buduje między Wami więź emocjonalną, dlatego ważne by nie tylko dziecko powtarzało Wasze gesty i miny, ale byście Wy też go naśladowali. Powtarzajcie wydawane przez dziecko dźwięki, to Wasze pierwsze rozmowy. 

Zabawa w pokaż język

Potrzebne będą:

  • Wasze buzie i dobre humory
  • Miejsce w mieszkaniu gdzie nikt Was nie będzie rozpraszać

Opis aktywności:

Usiądźcie wygodnie na wprost siebie. Spójrz na dziecko i zrób do niego jakąś minę np. pokaż język, czy złap się za nos. Nie spiesz się, rób miny powoli. Dziecko dość szybko zacznie powtarzać po Tobie różne zabawne grymasy. Opisuj miny, które dziecko robi np. ‘Pokazałeś język’, ‘O, a teraz kręcisz głową na boki’. Następnie zamieńcie się rolami. W tę zabawę możecie się bawić stojąc przed lustrem. Ważne tylko, aby dziecko dobrze widziało swoje odbicie. Możesz usadowić sobie malucha na kolanach, tak by było Wam wygodnie. 

Cel aktywności:

Rozwija językowo i emocjonalnie. Małe dziecko bardzo uważnie przygląda się dorosłym i stara się ich naśladować. Patrząc na Was uczy się rozpoznawać emocje i rozumieć sygnały, które wysyłacie. Opisując miny, które dziecko robi, wpływacie nie tylko na jego rozwój językowy, ale i emocjonalny. 

Zabawa w znajdź mnie

Potrzebne będą:

  • Chustka czy prześcieradło pod którym można się schować
  • Wasze buzie, ciała i dobry humor
  • W wersji na plażę lub do piaskownicy chowamy różne przedmioty, zatem przydadzą się np. małe i kolorowe samochody albo piłki

Opis aktywności:

Najpierw schowaj się pod materiałem. Zapytaj – ‘A gdzie jest mama/tata?’. Gdy maluchowi uda się cię odnaleźć zawołaj ‘Tu jestem, znalazłeś/aś mnie!’ Teraz zamieńcie się rolami. Spróbuj delikatnie zakryć głowę dziecka materiałem i powiedz. ‘Gdzie jest Jaś?,ostrożnie odsłaniaj niektóre części ciała mówiąc ”To jest chyba noga Jasia!’ aż w końcu odkryj całego malucha z okrzykiem ‘O, tu jesteś!’ i mocno przytul i pocałuj. Możecie się bawić także poza domem - w piaskownicy albo na plaży pokaż dziecku przyniesione zabawki. Upewnij się, że dziecko patrzy, a następnie schowaj je w piasku. Spytaj ‘Gdzie się podział Twój samochód?’. Twoje dziecko może samo ruszyć do szukania, albo pomóż mu kładąc jego rączkę na usypanej górce piasku. 

Cel aktywności:

Rozwija emocjonalnie. Zabawy ta kształtuje u dzieci wiedzę, o tym że przedmioty istnieją niezależnie od tego czy je widzimy. Jest to bardzo ważny etap rozwoju emocjonalnego malucha, buduje poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i w konsekwencji ułatwia dziecku rozstania z rodzicami, dziecko oswaja się z ciemnością i samotnością. 

Oceń ten artykuł: